la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Julkortsvackert ute

Publicerad 2008-11-26 15:30:51 i Allmänt,

Idag är det onsdag och Linus har namnsdag. Jag känner ingen Linus men kanske kan jag komma fram till någon känd sådan.

Mansnamnet Linus är av latinskt ursprung, med den troliga betydelsen 'den med det linfärgade håret'. Enligt legenden var Linus namnet på den andre påven.

Linus har varit ett mycket populärt namn sedan 1970-talet. De senaste åren har Linus varit ett av de 20 vanligaste tilltalsnamnet bland pojkar. 31 december 2005 fanns det totalt 19 283 personer i Sverige med namnet Linus varav 15 817 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 925 pojkar namnet, varav 800 fick det som tilltalsnamn.

År 2007 fanns det 22 381 som heter Linus. Namnsdag: 26 november, (1986-1992: 20 januari).

Min bästa LINUS:

Linus på linjen, orig. La Linea, tecknad TV-serie från 1969, skapad av italienaren Osvaldo Cavandoli.

Linus är en animerad tecknad figur med stor näsa, ritad endast längs sina konturer och så att han ser ut att sitta ihop med linjen/marken som han går på. Han går på en till synes oändlig horisontell linje där han emellanåt stöter på olika typer av hinder. Han skriker och gormar eller gapskrattar så att saliven sprutar. Språket är låtsasitalienska som är omöjlig att översätta, men eftersom bilderna ändå ganska tydligt brukar illustrera vad Linus menar så behövs inga undertexter. Alla röster gjordes av italienaren Carlo Bonomi, som även gjort rösterna till den populära lerfiguren Pingu.

I början fick serien "Linjen" som svensk titel, som synes en ordagrann översättning av originaltiteln. Senare bytte man till den vitsiga titeln "Linus på linjen".

Idag har jag klipp Elvis litet runt ögonen och skägget. Man ser ju inte dem annars. Sedan var vi ute i snön och lekte. Under promenaden så skuttade han på av bara den. Det är roligt att se honom när han är i aktion. Han är bara sååå gullig! Men han är också lydig ska ni veta. Han gör precis som man säger till honom. Det är viktigt att man som hundägare inte tror att en liten, gullig hund inte behöver dresseras. De ska ha lika mycket som en stor hund.


Själv har jag tvättat och tagit hand om tvätt samt sett *Trettondagsafton* av Shakespeare. Jag hade spelat in den för ett tag sedan och inte sett den förrän nu. Det är väl litet kul med den för maken och jag gifte oss på Trettondagsaftonen för snart 6 år sedan. Det var -34 grader kallt här i Robertsfors den dagen! Den kallaste på hela, långa vintern. Men inne var det varmt och gott!

Ska alldeles snart göra mig iordning för att åka in till Umeå. Vi ska äta middag med äldste sonen och hans familj. Det blir den sista i det huset för de flyttar tillbaka till Sundsvall om några veckor. Tråkigt för oss och barnbarnen när vi inte kan träffas så ofta. Men jag ska inte gråta över det utan istället vara tacksam för att jag har fått haft dem nära under två år :) .<

Ha nu en underbar kväll (det ska jag ha) och sköt om er där ute i cyberrymden!

Varmgo´hjärtekramen från Stintan

Kommentarer

Postat av: Cilla

Publicerad 2008-11-26 22:18:49

Så tråkigt att de flyttar, men det är ju inte så himla långt. Som du säger har du ju fått ha dom nära några år.

Min dotter flyttade ju från Härnösand i höstas till Umeå, känns lite längre men det funkar. Min bror och hans familj bor också i Umeå. Nu är ju min bror sjuk (alzaimers) men min svägerska och kusinen har hon ju i allafall.

Postat av: Lillemor

Publicerad 2008-11-27 10:00:49

Det har varit härligt att få ha dem här!

Men det är faktiskt 30 mil till dem häifrån. Robertsfors ligger ju 6 mil norr om Umeå. Men den andre sonen med familj bor ju också där så desto större anledning att åka söderöver.



Det är ingen rolig sjukdom din bror har fått. Din svägerska och familjen över lag behöver mycket stöd nu.



Ha en fin dag!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela