la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Vårt nya fritidshus

Publicerad 2008-11-20 11:57:03 i Allmänt,

uppdaterat


 


Jag och maken hittade ett helt underbart fritidshus sent på hösten 2008.
Vi köpte det väldigt billigt.

Det är två timrade stugor som ligger i en glänta mitt inne i tallskogen. Man går (kan åka bil också) genom skogen och helt plötsligt så kommer man helt oväntat till gläntan och där finns det gulliga stället. Det finns inga grannar där. Men nog finns det granar alltid .. ;) Ett par stycken i alla fall. För det är mest tallar och en del björkar runtomkring. Det finns syrener också för det har legat ett gammat torp där.

Man får vara helt för sig själv. Det finns dass, vedbod och en gammal stensatt, bra brunn där. Helt perfekt!
Vi har satt in en separett, den enklaste. Det finns de som går på 12 V också så det blir nog en sådan så småningom.

Den gamla stugan är möblerad med gamla, vitmålade Gustavianska möbler: en soffa med buntat, blått lock, två buntade stolar, ett stort runt matbord samt en sekretär. Jag har köpt ett antikt skåp med glasdörrar att ha porslin i. Det är så himla gulligt! Där inne är också köket och en läsgrupp och bokhylla. Det är så fint med de synliga timret och bjälkarna i taket. Vi ska sätta in en gjutjärnskamin. Nu har vi bara en fotogenkamin. Därför kan vi inte vara där i vinter.
Vi har också en bäddsoffa där.

Den mindre, nyare stugan, används som sovstuga. Den har ryggåstak, men det är inte lika högt i tak där inne. Vi har köpt en gustaviansk säng dit och när man, som vi, har nära till Flarkens Madrassfabrik så fick det bli madrass därifrån. Därinne finns också garderober samt en fåtölj + bord om man vill sitta där och läsa.

Stället ligger bara ca 1½ km från havet och dit kan man cykla. Nere vid havet är det samfälld mark och vi har blivit lovade att lägga ut en brygga där. Vi tänker lägga nät också. Jättebra!

Vi tycker att vi har gjort ett kap. I skogen runt omkring finns gott om hallon, blåbär, lingon och svamp.
Och tystnaden! Den är total förutom ljudet av naturen och fåglarna. Vi har över 5000 m2 tomt. Runt stugorna är det ett gårdstun och sedan naturtomt. Vi ska göra iordning och ha litet tåliga växter där. Sådana som fanns på torpställen förr i världen. Något annat passar inte.
Vi har avverkat en hel del och ska avverka mer.

I år har vi köpt solceller och satt på taket så vi har fått el. Det fungerar jättebra. Min make var elektriker innan han utbildade sig till elingenjör och han klarar allt som ska göras, inte bara gällande el. Han har gjort en fin bänk med låsbart lock och ryggstöd och där förvaras batterierna till solcellsanläggningen. Det bästa är ju nu att vi inte har några fasta kostnader.
Han har också byggt ett högt skåp som även det står ute på altanen. Där har vi kylskåpet och gasoltuben. Spis och kylskåp går på gasol.

Nästa sommar ska vi utöka altanen runt den stora stugan bygga ett utekök på gaveln. Där ska man kunna sitta och äta under tak. Ska sätta in fler bilder här då.

Nu har vi i alla fall vintrat och får återkomma dit med skidor på vårvintern.

Jag trodde inte att jag skulle trivas inne i skogen efter att ha varit uppvuxen vid havet och haft stuga i Höga Kusten i så många år. Men det gör jag faktiskt.

Fast jag har ju hjärtat i Höga Kusten och längtar alltid dit ner.
Västerbotten kan inte mäta sig i skönhet med Höga Kusten och Ångermanland.



Stortorget ovanför Mannaminne. Underbar utsikt!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-12-12 10:45:51

Torpet ser verkligen mysigt ut.Det är härligt att läsa det du skriver. Du verkar så glad och positiv.Jag har ringt till Birgitta idag.Hon fyller 70 år.Hon tillbringar sin dag i Stockholm hos Eva.Själv mår jag bättre idag.Jag ska baka mammas pepparkakor idag.Det är det enda fika bröd som mina barn vill ha.Kram f. Marja

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela