la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Norrländsk dödsannons ...

Publicerad 2009-02-03 09:53:44 i Allmänt,

Norrländsk dödsannons


Det bar sig inte bättre än att Alfred från Malåträsk hade avlidit och lämnat sin fru Alma.
Som brukligt så skulle det annonseras i lokaltidningen, så Alma ringde annonsavdelningen för att meddela det inträffade.

Följande samtal utspelade sig:
Alma: e re annonsavdelninga?
Tidningens annonsmedarbetare: Jo, det stämmer.
Alma: - N' Alfred e dö.
Medarbetaren: - Eeh jaha. och nu vill ni sätta in en dödsannons förstår jag.
Alma:- Tschou (visslade inandning - norrländska för ja)
Medarbetaren: - Och vad vill ni att det ska stå i annonsen då?
Alma: - N' Alfred e dö.
Medarbetaren: - Jahaa, hmm. och vad vill du att vi ska skriva mer i
annonsen?
Alma: - Inge mejr, för he vål se dyrt om je skriv na mejr. He e int lönnt å lägg ut nå i onödan.

Tidningens medarbetare funderade en stund och kom fram till att det nog
skulle bli svårt att övertala denna dam till att skriva något mera
iannonsen, så efter övervägande så sa han till Alma:

- Du får tre ord till gratis. Vi bjuder på dem.
Alma funderade några sekunder och sa sedan:
- Ja, isåfall se vill je att he ska stå: Skoter till salu!



Kommentarer

Postat av: Eva Moverare

Publicerad 2009-02-07 18:33:02

Hej ! Tack för ditt inlägg i min blogg, ja du har rätt vi bor i Bjärtrå i Marieberg närmare bestämmt. Jag köpte huset här när jag var 19 år och sen dess har vi hållt på att renovera, nej skämt och sido så får man väl nått ryck ibland och byter nån bräda eller så. Och det är ju otroligt fint här med älven och stillheten. Och så är det härligt att bo så här så man kan ha lite djur. Kul att du hälsade på hos mej, vi kanske hörs igen. Kram Eva

Tack för komplimangen om linnekläderna.

Postat av: Carola

Publicerad 2009-02-13 09:36:35

God norrländsk historia! Min första kommentar på din blogg, lägger den bland favoriter nu.

En härlig "mildväderdag" i Ådalen, bara -8, 10 gr mildare än igår.

Ha det bra Lillemor.

Kramar Carola

Postat av: nilla

Publicerad 2009-03-02 15:09:31

Ha ha ha faktiskt min första tur hos dej ..kul att man fick sej ett skratt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela