la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Elvis´ eskapader

Publicerad 2011-10-20 12:04:33 i Våra husdjur,

Vi har en underbar liten hund som heter Elvis. Eftersom jag är hemma på dagarna så är han "min" hund. Han är en väldigt lydig hund och beter sig alltid så bra i alla situationer. Han är jättesnäll mot våra fyra birmor och har respekt för dem. Han skäller aldrig när det kommer någon och han sitter snällt och väntar tills de hälsar på honom. I kontakten med barnbarnen så är han mjuk och fin. Han hoppar aldrig på dem och går undan om det blir för stojigt. När jag är ute med honom så kommer han alltid på inkallning. Han klarar bra att vara ensam hemma och pockar aldrig på att få följa med när jag har sagt: "Nu ska matte gå bort ett tag. Du får stanna hemma". Då lägger han sig på mattan eller i soffan i vardagsrummet och följer inte ens med till dörren. Han är ett underbart sällskap både inne och ute och tar mig med på promenader i skog och mark. Med andra ord så är han en toppenhund! Han har allt en hundägare kan önska sig. Man har då aldrig tråkigt om man har en hund.

 Nyklippt Elvis

I morse så började han plötsligt att hulka. Han höll till på vardagsrumsmattan, som är en rya. Jag ville ju inte att han skulle kräkas på den så jag släppte ut honom på baksidan. Vi brukar släppa ut honom där så han kan kissa på buskarna. Det kom upp litet kräks och han gick och kissade. So far so good.

När jag så kallade på honom tittade han bara på mig och jag ger mig sjutton på att han skrattade.

<------------- önsketänkande

Där stod jag på altanen i bara nattlinnet och kusten var klar! Klart han visste att jag inte skulle ränna efter honom i bara nattsärken! In det bar bland grannens vinbärsbuskar och där blev det visste en liten skvätt till. Förfärad stod jag där och tittade på genom fönstret på altandörren. Vidare, vidare! Plötsligt fick jag se honom sätta sig på huk. Bevare mig väl!

Nu skulle han bajsa också! Hoppas att inte Maggan såg det! Jag får smyga dit när det har blivit mörkt och ta upp det.
Jag måste nog börja med litet mer dressyr. Eller vad sägs om detta?



När jag såg att han var klar så ropade jag igen. Men icke! Frihetens klocka hade klämtat så det bar iväg litet längre bort, runt hörnet på grannens häck mot gatan. Men det gick bara några sekunder så kom han springandes i full kareta. Öronen flaxade runt huvudet på honom. Han blev nog litet skraj ändå när han var för långt hemifrån. Kanske kom han på att han var olydig.

Ja, vad säger man? Jo, man berömmer honom så klart för att han kom hem och ger honom en godis. Det ska ju vara kul att vara hemma hos matte. Det lönar sig inte att banna. Jag tänkte säga skälla, men det är ju det som hundar gör. Men jag måste revidera min uppfattning nu och säga att han nästan alltid lyder mig.


Elvis blir tvättad av Clintan, en av våra fyra birmor. De två åker i samma bur i bilen.
Tänd ett ljus i höstmörkret!

Ha det nu så bra och en kram till dig!

"I ett soligt sinne är det alltid sommar"
© Lillemor

Kommentarer

Postat av: Skrivmoster

Publicerad 2011-10-20 17:46:30

En helt underbar och sann liten berättelse! Han påminner mig om den hund som B och G hade och som var den enda som vunnit mitt hjärta! Han var den enda hund jag någonsin haft i famnen och i knät. Men han var så speciell!!



Kul att du hittade så häftiga bilder till texten! Jag har haft kul medan jag läste!!

Tack och ha det så gott! Elvis verkar ändå ha fått lära sig ett och annat så jag tror han är väluppfostrad!

Postat av: Margit

Publicerad 2011-10-20 20:38:42

Hittat in i din blogg..tack vare Viper... Så nu hatr jag suttit och bläddrat och tittat luite..hos dej!!!

Ser att du bor i Robertsfors..Jag är från Vännäs...men bor i Eskilstuna/ Kolsva...där jag har min särbo/sambo.

Jag var i Robertsfors en midsommar på ett läger..i Missionskyrkan..kommer jag ihåg!!!

Läste att du sjunger med i kyrkokör...trevligt!!!

Ja nu är höstvädret här...sol ibland och regn ibland..och snart kommer väl snön...

Ha dte så gott!!!

Kram!!/Margit

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-10-20 22:44:16

skrattar..jaa, den är ju det. Jag har hört att han var så fin. Synd bara att det inte funkade.



Vad bra att du kunde få dig ett gott skratt! :)

Jaadå. Han är väluppfostrad.



God natt och kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-10-20 22:54:33

Hej Margit! :)



Du är så välkommen så! Kul med en fd. västerbottning på min sida. Själv kommer jag från Ångermanland. Jag är född och uppvuxen i Härnösand. Jag har bott i Bollstabruk i 13 år och i Sollefteå i 18 år. Dessutom har jag bott i Umeå i 3 år och här i sex år.



Jag vet var Kolsva är. Mina fd. svärföräldrar bodde där ett tag innan de flyttade till Köping.



Samma väder här. I morse regnade det och sedan blev det rätt fint i några timmar på dagen. Men nu regnar det igen. För min del får snön gärna komma för då blir det ljust och fint ute.



Ha det så bra Margit och en kram skickar jag också

Postat av: Kikkan

Publicerad 2011-10-20 22:57:14

Inte skulle jag kunna tänka mig att Elvis skulle "rymma" från sitt hem och matte & husse. Kuliga bilder Du hade hittat att ta med på bloggen. Ha en bra kommande helg. Kramar Kikkan ♥♥♥

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-10-21 11:33:03

Kikkan :)



Nää, det tror inte jag heller. Han har varit bra på det viset att han inte har sprungit iväg hemifrån på egna äventyr. Christer hade en hund när jag träffade honom och han var ständigt på rymmen från det att han var ett halvår tills han var 2½ ungefär. Men jag tror att de hade tränat honom för dåligt. Det är ju aldrig hundens fel att den beter sig som den gör.



Bilderna ja. Man måste ju försöka att göra det litet roligt i alla fall. Om du gillade detta så kan du gå tillbaka och läsa "Teamwork" under Våra husdjur.



Ikväll ska vi gå på teater och det är kulturvecka hela veckan lång här i Robertsfors. Den invigs ikväll.



Ha en fin helg du/ni med! kramar från Lillemor ♥

Postat av: wiper

Publicerad 2011-10-21 21:27:37

Så söt Elvis är och sånt häftigt namn ;) Vilka fina egenskaper han har också. Vilket sällskap en hund är också. Synd att jag inte kan ha hund. Jag klarar inte av att vara bunden så jag njuter av syrrans hund istället. Vilken dramatik med vovven ;) jag fick mig ett gott skratt. Vad fin bilden är på honom längst ner där han tittar upp och så häftigt beskuren.



Hoppas du har en fin kväll

kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-10-22 10:50:05

wiper..



Det är inte jag som döpt honom men jag blev jätteglad över att han hette så. Elvis var min stora idol när jag var ung.



Vad bra att du kan njuta av din systers hund i alla fall. Vi hade två katter innan vi köpte Elvis så vi var ju bundna i vilket fall. Nu har vi fyra skrattar. Men det är en annan historia.



Ja, du kan ju tänka dig att jag svor litet för mig själv när han drog iväg. Hade han inte kommit tillbaka nästan på en gång så hade jag nog snabbt kommit i kläderna.



Han och Clintan är bästa kompisar och de tvättar ofta varandra :)



Vi hade en fin kväll på teatern. Jag ska blogga om den senare.



Trevlig helg till dig/er!

kramen

Postat av: wiper

Publicerad 2011-10-22 19:39:29

Vad härligt att det var lyckat på teaterföreställningen. Jag gillar också Elvis jättemycket. Syrran har katter också. Tur att det inte är fyra hundar för då hade ni haft det jobbigt ;) Katter är ju lite mer självständiga än om dom har sina olika behov av oss männskor också.



Tack för din fina kommentar



Ha en fin lördagskväll

kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela