la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Barbershopkonsert

Publicerad 2008-12-06 11:59:33 i Allmänt,



Idag är det Nikolaus och Niklas som har namnsdag.
Nikolaus (Nicolaus, Nicholaus, Nicolas, Nicholas, Νικόλαος, Nikolaj) är ett egennamn och mansnamn, som är ett grekiskt namn bildat av Nike (Νικό) ’seger’ och laos (λαος) ’folk’. Det har använts i Sverige sedan 1100-talet. Namnet har förekommit hos ett antal ryska tsarer och hos ett antal påvar.

Stavningen Nikolaus är vanligast i de äldre generationerna, medan varianten Nicolas eller Nicholas är vanligast bland de yngre. Totalt är namnet vanligare bland 90-talets små pojkar än bland de vuxna svenskarna. De senaste åren har namnet (inklusive varianter) varit nära att bli ett av de 100 vanligaste tilltalsnamnen. 31 december 2005 fanns det totalt 3 698 personer i Sverige med någon variant av namnet, varav 1 944 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 97 pojkar namnet, varav 52 fick det som tilltalsnamn.

Den ryska namnvarianten Nikolaj bärs av 414 män i Sverige. Av dessa har 202 namnet Nikolaj som tilltalsnamn/förstanamn.

Det blev inte så mycket målat igåt. Det är som sjutton vad telefonen ringer. Just när man kommit igång så ger vänner sig till känna. Det är mer än vanligt nu. Kan nog bero på att vi snart har julen här. Men vad gör väl det? Rom byggdes inte på en dag. Det som inte hinns med får vänta. Det är ju klart mycket roligare att ventilera olika saker med dem än att måla lister och foder. Egentligen så var det ju bra ur en annan synvinkel också. Jag hade väldigt ont i benen igår och då var det skönt att slänga upp dem på fotpallen.

Moussakan blev jättegod. Synd att det är så dyrt med auberginer. Man kan i och för sig at potatis också ... men riktigt lika gott blir det ju inte. Ett glas rödvin till det passade ju också.

Idag ska jag sy litet. Vi har en tvättbänk ute i tvättstugan. Den har inga dörrar så jag ska ha förhängen där. Jag ska dela på dem så det är lätt att bara vika upp när man ska lägga i och ta ur tvätt från backarna. Det kommer att se trevligt ut. Inte så kul att se det annars. Själva bänken, det rostfria, ser ut som nytt så det finns ingen anledning att köpa nytt.
Maken har redan satt dit spiral på framsidan och ena kortsidan

På eftermiddagen ska vi ge oss in till Umeå för min svärdotters kör har julkonsert hon sjunger i en barbershopkör som kallar sig SnowflakeSingers
Vi var i fjol också och det är trevligt. Vi ska lyssna på den första. De har två konserter idag. Det är för barnens skull så det inte blir för sent för dem. Då kan vi följa med Patrik hem till Tomtebo och umgås med dem en stund. Vi måste passa på nu innan de flyttar tillbaka ner till Sundsvall. Det kommer i sanning bli tomt efter dem. Men sån´t är ju livet. Man kan inte räkna med att ha sin familj boende runt omkring sig.



Om Barbershop

I Snowflake Singers sjunger vi de flesta arrangemangen i Barbershopstil, vilket innebär fyrstämmig sång utan ackompanjemang som framförs med känsla och inlevelse. Kännetecknande för Barbershop är särskilda klanger som gör att det bildas så kallade övertoner (toner som ingen sjunger men som ändå hörs klinga i rummet). Viktiga ingredienser i Barbershop är också kostym, smink och koreografi.

Stämindelningen i Barbershop är lite annorlunda än i traditionella körer. Melodin ligger oftast inte överst i ackordet utan sjungs av leadstämman som motsvarar ungefär andra sopran i en traditionell kör. Övriga stämmor är bas som ligger längst ner och motsvarar andra alt eller lägre, tenorstämman som är en överstämma och motsvarar första sopran, samt baryton som slingrar sig runt melodistämman och motsvarar andra sopran eller första alt.

Barbershop härstammar ursprungligen från rakstugorna i USA, där kvartetter med enbart män sjöng ihop. Idag finns det barbershopkörer och kvartetter också för kvinnor runt om i världen. Huvudorganisationen för de kvinnliga barbershopkörerna heter Sweet Adelines International och vår kör tillhör också den regionala organisationen Nordic Light Region. På internationell och regional nivå anordnas det kurser och tävlingar.


Här är de på Rådhustorget i Umeå på skyltsöndagen.

Ha det gott alla där ute i cyberrymden!

Varmgo´kramen från Stintan.

Vänskapen söks inte,
dröms inte,
begärs inte,
den utövas.

Kommentarer

Postat av: cilla

Publicerad 2008-12-07 10:45:06

Va kul med körsång, det är nåt jag verkligen skulle gilla tror jag tyvärr finns det ju så lite körer i Nordngrå. O resa nä, reser och far ju så mycket ändå så när man är ledig vill jag vara hemma.



kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2008-12-08 02:11:30

Jaa..det är verkligen roligt med körsång. Jag sjöng med Norakören när vi bodde en kort tid nere i Nensjö för drygt 1 år sedan. Har du varit och lyssnat på dem? Den är ju både en kyrko-och hembygdskör. Här sjunger jag med kyrkokören och gospelkören. Det är väldigt roligt.



På nyåret kommer jag också att sjunga mycket solo i kyrkan när inte hela kören ska vara med. Prästen och jag ska börja ett samarbete. Jag blir också kyrkvärd. Jag älskar musik i alla former.



Synd att du inte kan vara med i en kör för det är verkligen roligt. Nils Parkman, som var prost i Nordingrå, är min konfirmationspräst. Jag brukade träffa honom på somrarna när jag var i Nordingrå och handlade. Det var så länge jag hade stugan kvar i Gavik. Jag sålde den i fjol höst för vi tyckte att det var så långt för oss. Eftersom jag fick en ny skada så ville jag inte heller bo där ensam så mycket på somrarna. När jag köpte stugan så bodde ju jag i Sollefteå. Men när jag så träffade maken så flyttade jag med honom upp till Robertsfors, 6 mil norr om Umeå.



Tack för att du läser min blogg!



Kramen // Stintan



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela