la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Dagen idag ...

Publicerad 2008-12-05 12:30:29 i Allmänt,

.

Idag har Sven namnsdag. Sven, är ett gammalt fornnordiskt mansnamn med betydelsen 'ung man, yngling'. Det ingår i runstensnamn. Den norska formen är Svein, den danska Svend och den isländska Sveinn.

Sven hör till de vanligaste mansnamnen i Sverige. År 1925 låg det på tredje plats bland mansnamnen, och det är fortfarande mycket vanligt som andranamn. Den 31 december 2005 fanns det totalt 127 190 personer i Sverige med namnet, varav 56 886 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 617 pojkar namnet, varav 16 fick det som tilltalsnamn.

Jag hade en gång en pojke, som heter Sven, i skolan. Jag jobbade med LTG (Läsning på Talets Grund). När jag hade lärt ut alla moment som barnen skulle arbeta med, sammanlagt 9 och vi hade avverkat 6 ljud (man säger inte bokstäver till barnen utan man pratar om ljud) så fick de arbeta med vilket ljud de ville för då kunde de arbetsgången. De började med att klippa ut bokstäver, både stora och små, ur tidningar och klistrade upp på papper, som de sedan satte in i sin pärm. Sedan skulle de modellera ljudet. Därefter skriva på tavlan med stor pensel och vatten och därefter med krita. Det är sammanlagt 9 moment, vilket det sista är ljudanalys som de fick göra i en liten studio där de hade hörlurar på sig och arbetade i ett häfte. Gult för vokaler och blått för konsonanter. Jag hade satt alla ljuden i plastfickor, en för varje. Stora bokstäver på den ena sidan och små på den andra. Där kunde de se hur man skriver. 1. betyder att man börjar skriva där..osv. De fick skriva med vattenlöslig tuschpenna och träna innan de skulle skriva på linjerat papper. Alla ljuden hängde framme vid svarta tavlan. På ljuden hade jag också gjort prickar; gul prick för vokaler och blå prick för konsonanter. Då visste de vilket häfte se skulle använda när de kom till ljudanalysen och behövde inte fråga mig. Det sparade ju tid för mig så jag kunde hjälpa någon, som behövde det, istället. När vi tillsammans hade jobbat med S-A-V-I-E-N så fick de alltså arbeta med vilket ljud de själva ville. De flesta tog första bokstaven i sitt namn eller mammas och pappas namn.

Nils han skulle inte göra det. Han gick sina egna vägar. Jag satt och hjälpte Rosemarie och Erik med ljudanalysen. Då knackade Nils mig på axeln och sa: "Nu ska jag välja fröken, men du får inte titta vad jag väljer. Lovar du det"? Klart jag gjorde det.

Vi hade ett vädigt sort klassrum då och det var mycket fri golvyta. Självklart tittade jag inte. "Nu får du se!" ropade han. Och när jag vände mig om så låg han där på golvet och snarkade med en stor pratbubbla av papper på vilken han hade skrivit Z Z z Zz z zZZ
Jag frågade varför han hade valt det ljudet och då sa han glädjestrålande att han hade "läst" Tarzan och där fanns det ju Z och han hade också "läst" seietidningar där han sett att de sov och att Z betydde att de snarkade. Det var Dagobert han hade sett.
Jaa, han var för gullig, han Nils. Han hade några tänder borta så S:et i Nils lät som en vissling: Nilsch.



..Dagen i dag...
Dagen i dag är en märklig dag.
Den är din.
Gårdagen föll ur dina händer.
Den kan inte få mera innehåll
än du redan har givit den.
Morgondagen vet du ingenting om.
Men dagen i dag har du.
Använd dig av det.
I dag kan du glädja någon.
I dag kan du hjälpa en annan.
Dagen i dag är en märklig dag.
Den är din.

Ha det gott alla där ute i cyberrymden!

Varmgo´kramen från Stintan.

Kommentarer

Postat av: cilla

Publicerad 2008-12-05 16:46:41

De är så himla goa ungarna! Vilken idé...

Hoppas du har en skön fredagkväll, själv ska jag iväg o kolla in curling EM invingningen

Postat av: Stintan

Publicerad 2008-12-05 17:22:32

Jaa..de är ju det. Helt underbara! Jag skulle kunna skriva en hel bok om helt fantastiska barn jag haft i skolan. Alla roliga kommentarer de kan komma med.



Ha det bra själv! Jag ska börja göra iordning en Moussaka. Det ska bli gott. Och litet rödvin till den.



Kram på dig Bönhamnsbönan :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela