la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Det är måndag morgon ...

Publicerad 2008-12-09 11:36:27 i Allmänt,



Idag har Virginia namnsdag.

Virginia är ett latinskt kvinnonamn, som betyder den jungfruliga.

Namnet är inte särskilt vanligt i Sverige. Den 31 december 2005 fanns det totalt 1 641 personer i Sverige med namnet, varav 306 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 10 flickor namnet, varav 3 fick det som tilltalsnamn. Namnet är dock vanligare i engelskspråkiga länder.
Virginia tog plats i almanackan 1901 tack vare den dåvarande namnsdagskommitténs skämtlynne. Virginia betyder jungfrulig och den 8 december var tidigare dagen då man ärade jungfru Marias obefläckade avelse. Dagen är helgdag i de katolska länderna.

Kom och tänka på Povel Ramels Gräsänklingsblues av någon anledning. Måste vara för att det är måndag.



The gräsänklingsblues

De e måndag morgon, å mitt huvud känns så tungt.
(Jo, jag sa just det att)
De e måndag morgon, å mitt huvud känns så tungt,
när jag sitter här med ett glas grapefruktjuice
sjungande the gräsänklingsblues.

De e så att min fru har rest till Mölle, till Mölle by the sea.
Hon for för fjorton dar sen, å jag kände mej så fri, å å å
nu skulle här jumpas for joy (oboy).
Nu känner jag mej mindre fri, så nu får refrängen bli:
Åh, Elsa-lill, come back to me.

Jag glömmer ej den gången när jag stod där på perrongen,
å min Elsa höll mej fången i ett stadigt grepp.
Hon sa: Jag skulle inte glömma de' å de' å de' å de' å de' å
så sa tåget tut å gick å jag sa: Stick!
Å ännu kan jag höra hur det ringer i mitt öra:
"Mata fiskarna, vattna cissusen" häpp, häpp, häpp.

Jag ska köpa nya fiskar, för dom gamla har tatt slut,
å jag själv är lika vissen såsom cissusen ser ut, å å å
ja, jag mår inte riktigt bra, idag.
Den vecka som har gått har trotsat alla kalkyl,
å allt som finns i huset är kapsyl och magnecyl.

Vårt hembiträde Anna, vår trogna gamla skatt,
förlora jag i poker till Stig Järrel förrgår natt, å å å
vad ska min hustru tro?
Så nu får jag klara allting själv, med mycket stort besvär,
och min minneslista låter så här:
Jag måste skura trappan, jag måste skura golv,
å jag ska hinna in på banken före klockan tre,
å jag ska stämma om pianot, jag ska måla om i köket,
jag ska samla alla kräftskal i en prydlig liten hög
och laga dörren sen, å muta portvakten,
åsså damma, damma, damma, om igen.

De e' så att min fru är lite sotis, så om hon får veta att,
det var fyra scandal-beauties hemma här hos mej i natt, å å å,
då skulle jag bli både gul och blue;
Så nu gäller det att städa fort, och gardera sej,
ty hon tror mera på en hårnål än hon tror på mej.

Sch, sch, en nyckel i tamburdörr'n, jag hör den alltför bra.
Hon skulle kommit först i morgon, å så kommer hon i dag, å å å,
well, now I turn the devil loose.
Full fart på köksdörren, jag tror jag smiter min kos,
sjungande the gräsänklingsblues, oh yeah.


Han, Povel Ramel, var rolig han. Synd att han är död. Men vi ska alla den vägen gå.

Idag har jag städat undan en del som vi dragit fram under helgen. Jag sydde klart förhänget för tvättbänken. Den såg inte så trevlig ut för den är gammal och det finns inga luckor på den. Nu är den jättefin och det känns roligt att gå ut i tvättstugan / personalingången. Tänk, vad litet tyg kan göra!

Senare på eftermiddagen for jag till en väninna som har Viking, en 5 månaders pitbull. Det var så att jag köpte honom för att också Elvis skulle ha en kompis. Katterna de har ju varandra. Han var då 8 veckor. Strax efter det blev jag sjuk och inlagd på sjukhuset i över en månad och det blev bara för mycket för maken med två hundar, jobb inne i Umeå och ingen hustru hemma. Så den här väninnan tog honom hem till sig och vi bestämde att de skulle köpa honom av oss. De har så roligt tillsammans när de träffas. Och han blir helt galen när jag/vi kommer. Det känns som om jag alltid kommer att vara hans "mamma". Men han är i goda händer och vi träffas så ofta så det gör inget. Han är så rolig Viking: När han förstår att vi ska åka hem så tar han tag i håret på Elvis svans och släpar iväg bort med honom. bort från ytterdörren. Det ser bara så kul ut! Han har blivit rätt stor nu; väger 30 kg mot Elvis 7. Han vill minsann inte att vi ska gå.

Jaa..så var det inget mer tror jag ... än att min make/liksom Povel ... inte ska bli överraskad av att man kommer hem en dag för tidigt *skrattar*... det är mer än en gång han har fått stå där och se moloken ut med hundöronen på ... visserligen har vi inga fiskar...men en och annan blomma har han allt tagit kål på. Det är precis som om han tror att de vattnar sig själva. :)

Joo..det var en sak till: Jag missade en middagsbjudning idag!!! Hur kan man bara??? Vi, i styrelsen för RTP, skulle gå på restaurang ikväll och vad blev det av det?! Inga ringde vid 10-tiden igår kväll och frågade om det hänt mig något. Jag var helt oförstående. De hade väntat på mig ett tag, men när jag inte dök upp efter en kvart så fick hovmästaren servera. Jag blir bara sååå arg på mig själv. Nu har jag lovat mig själv att kolla almanackan varje dag. Det får inte hända igen.

Ha det gott alla vänner där ute i cyberrymden!

Varmgo´kramen från Stintan.

Det är bättre att bli besviken på sina vänner
än att svika dem.

...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela