la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Lucia

Publicerad 2008-12-13 21:33:00 i Allmänt,


Idag har Lucia namnsdag.

Lucia firas den 13 december och markerar tillsammans med advent inledningen på julfirandet. Innan den gregorianska
kalendern infördes under 1700-talet  inföll lucia samtidigt som vintersolståndet på norra halvklotet. Traditionen har genomgått flera olika faser av tillägg, och det var först under det tidiga 1900-talet som den blev allmänt spridd i Sverige.

Traditionen som förekommer i Sverige (se även Sveriges Lucia) har spritt sig från Västergötland och Värmland till hela Sverige och under 1900-talet också till andra områden såsom finlandssvenska områden i Finland, som Åland och i viss mån även till Danmark, Norge, samt bland svenskättade i USA. Lucia är ett sicilianskt namn som betyder den ljusa och kommer av latinets lux, lucis, som betyder ljus.

I Italien firas Lucia genom att barnen lämnar över mat till Lucia och till den "flygande åsnan" som hjälper henne att ge presenter. Om de råkar se henne kommer hon enligt sägnen att kasta aska i deras ögon, så att de blir tillfälligt blinda


 

Lucia (latin, 'den lysande', 'ljusbärerskan'), född cirka 283 i Syrakusa, Sicilien, död 304 i Syrakusa, var jungfru, och blev sedermera martyr och helgon med festdag 13 december.

Den unga kristna jungfrun Lucia led martyrdöden under kejsar Diocletianus förföljelse. Hon avbildas i den kristna konsten med ett svärd eller en dolk och ett sår i halsen. Hon kan också hålla två ögon på ett fat, vilken åsyftar legenden att hon före sin död rev ut sina ögon och sände dem till sin trolovade. Guds moder gav henne dock ett par nya och ännu vackrare ögon. Som attribut har hon dessutom en palmkvist och en oljelampa eller ett ljus i handen.


Lucias levnad

Lucia föddes i en rik familj i Syrakusa i Sicilien. Hennes far dog när hon var liten och hon blev uppfostrad av sin mor, Eutychia. Redan som liten skall hon ha avlagt kyskhetslöft, dock berättade hon inte det för någon. När hon blev äldre lovade modern bort henne. Hon lyckades försena förlovningen och bad till Gud att han skulle hjälpa henne. Då blev hennes mor sjuk i blödarsjuka som ingen lyckades bota, och Lucia övertalade då modern att vallfärda till Catania och helgonet Agatas grav. När de kom fram skall Agata ha uppenbarat sig för Lucia och sagt "Varför ber du mig om något du själv kan ge din moder? Din tro har botat henne!" När modern då blev frisk lovade hon Lucia att inte lova bort henne till någon man, men friaren kände sig kränkt och angav henne för kejsar Diocletianus ståthållare som förföljde kristna.

Lucia blev arresterad och torterad men förlorade inte sin tro på Gud. Hon dömdes till att bli glädjeflicka på en bordell. Hon uppges då ha sagt att då hon inte gav sig frivilligt skulle hennes kyskhet vara dubbelt värd. När hon skulle åka genom staden till bordellen på ett spann bakom oxar, fryste spannet fast i marken och gick inte att rubba. De hällde då kokande olja på henne men hon blev inte skadad. I sin desperation körde någon svärdet genom halsen på henne och inte heller då dog hon. Hon levde ända tills någon kom för att ge henne den sista smörjelsen
.

Det moderna Luciafirandet, med Lucior med ljus i håret, är faktiskt inte inspirerat från en berättelse där det sägs att Lucia bar ner mat till fångarna i de mörka fängelsehålorna, utan det är för att skänka lite ljus i en tid av mörker (i den julianska kalendern, den kalender vi hade fram 1753, var 13 december vintersolståndet, det vill säga årets mörkaste natt). Men legenden säger ändå för att kunna ta så mycket mat som möjligt i sina händer satte hon ljus på huvudet.


Lucias reliker

Lucias reliker förvarades i Venedig i Santa Lucia-kyrkan. Kyrkan revs 1861 för att beredda bygget av järnvägsstationen och relikerna flyttades till den närbelägna kyrkan San Geremia där de fortfarande finns att beskåda. Venedigs järnvägsstation bär helgonets namn: Venezia S. Lucia I en kyrka på ön Sicilien kan man beskåda hennes underarm.

Ja, det blev då inget lussande för maken i morse. Sist jag lussade för honom, det var 4 år sedan, så började han fnissa innan jag sjungit färdigt Luciasången. Jättekul! Där hade man gjort sig för och klätt sig i ett fint Lucialinne med krona och glitter. Vår dåvarande hund hade också glitter på huvudet. Vi var ju jättesöööta. Nää... det får han aldrig uppelva mer. Det är min hämnd. :))

Vad hände idag då? Ja, ärligt talat inget särskilt. Maken är bättre och har varit ute i omgångar och skottat. Det har ju snöat i 1½ dygn så det har kommit en del. Hjälpen vi fick igår var verkligen välkommen.
Jag har satt upp litet julsaker för jag vill att allt utom granen ska vara klart när dotra kommer hem på torsdag. Då ska jag hämta henne vid flyget. Vi köpte ju huset på sensommaren så hon har inte varit här tidigare och jag vill att det ska vara pyntat och fint när hon kommer.

Nu på kvällssidan så har jag också börjat känna mig för¨kyld så jag har proppat i mig Alvedon Forte och Kan Jang jag med. Jag hoppas att det inte bryter ut ordentligt. Håll tummarna! Jag vill inte missa konserterna. Jag går och lägger mig tidigt. Klockan är bara halv 10, men det känns som om jag behöver sova.

Sköt om er alla vänner ute i cyberrymden!

Varmgo kramen från Stintan.

En vän är en person som kommer
när andra försvinner .

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-12-14 21:29:12

Vilken mysig och rogivande bild!

Varma kramar från mig!

Postat av: Stintan

Publicerad 2008-12-17 11:03:46

:) Tack för det..vem du än är som skrivit.

Jag känner inte igen din mailadress.

Ordentligt förkyld så jag har inte

orkat skriva på några dagar.

Hoppas du slipper förkylning nu inför jul.

Postat av: Stintan

Publicerad 2008-12-17 12:28:37

Hmmmm..förlåt..NU vet jag vem du är.. :))

Förlåt!

Kram

Postat av: Cilla

Publicerad 2008-12-23 22:15:51

God jul och ett mycket gott nytt år till dig

Postat av: Cilla

Publicerad 2008-12-30 21:14:23

Önskar dig ett riktigt gott nytt år

Postat av: Cilla

Publicerad 2009-01-08 21:25:12

Hoppas allt är bra med dig? Saknar dig lite

kram

Postat av: barbro hurtig

Publicerad 2009-10-25 17:29:13

fint det där och faktiskt så stämmer det också en del skriver så mycket om lucia som int stämmer ha en bra dag

Postat av: Lillemor

Publicerad 2009-10-25 17:34:54

ler

tror du håller på att läsa hela min blogg nu vännen :)

kram på dig du nyfunna vän där nere på ön

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela