la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Nu övas det för fullt!

Publicerad 2008-12-11 23:00:57 i Allmänt,



Idag har Daniel och Daniella namsdag.

Kvinnonamnet Daniela eller Daniella är feminin form av de hebreiska namnet Daniel, som betyder Gud är min domare eller Herren dömer. Daniel var en av profeterna i Gamla testamentet. Daniela har förekommit som dopnamn i Sverige sedan 1800-talet.

Namnet var populärt i början på 1990-talet. 31 december 2005 fanns det totalt 4 631 personer folkbokförda i Sverige med namnet Daniela eller Daniella, varav 3 204 med det som tilltalsnamn/förstanamn. År 2003 fick 120 flickor namnet, varav 84 fick det som tilltalsnamn/förstanamn.


Daniel
är ett hebreiskt mansnamn med betydelsen 'Gud är min domare'. Daniel har använts som dopnamn i Sverige sedan 1200-talet men blev vanligt först efter reformationen. Daniel var en av profeterna i Gamla testamentet. Se Daniels bok.

1992 var Daniel det femte vanligaste tilltalsnamnet bland nyfödda pojkar. Det året fick 27 av 1 000 nyfödda Daniel som tilltalsnamn. Det var kulmen på en modevåg som började redan på 1960-talet. 31 december 2005 fanns det totalt 78 711 personer i Sverige med namnet, varav 51 247 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 888 pojkar namnet, varav 377 fick det som tilltalsnamn.

Namnsdag: 11 december.

I fransk- och engelskspråkiga länder förekommer Daniel även som efternamn. På Balkan och i slaviska länder förekommer formen Danijel.

Tillbaka till verkligheten. Efter gårdagens festligheter (jag menar Nobelfesten) så var det dags att sätta på sig mysbyxorna och kliva ner på jorden igen.

Nästa helg ska vi ha två julkonserter. Jag har varit borta på några övningar så idag har jag övat i flera timmar här hemma. Jag var tvungen att sitta vid min keyboard för att min stämma skulle sitta ordentligt. Jag sjunger första sopran. Vi ska sjunga en musical som handlar om hur profeterna förutspådde Jesu födelse. Den går också in på Maria Bebådelse samt Jesu födelse. Den är mäktig! Åh, så vackert det låter! Vi ska naturligtvis också sjunga gamla, fina julsånger. Vi hoppas, så klart, att det ska vara fullt med folk i kyrkan. Det brukar vara det.
På lördagen ska vi vara här i Robertsfors och på söndagen är konserten i Bygdsiljum, ca 3 mil härifrån. Det är tre körer som är sammanslagna: Robertsfors-och Bygdsiljums kyrkokörer samt Gospelgruppen.
Jag älskar att sjunga och att sjunga i kör är väldigt trevligt. Det blir en sådan gemenskap.
Ikväll har vi haft körövning och det gick bra för mig.

Mellan varven så har jag också städat idag. Det blir en del tussar efter golvet när man har två katter och en hund. Vi har en linne/yllerya i vardagsrummet och den luggar av sig när djuren leker. Men vad gör väl det? Det är ju bara att plugga in dammsugarsladden i väggen och sätta igång. Här vilar inga ledsamheter! Djuren måste ju få finnas de också.

Tvättmaskinen och torktumlaren har fått göra sitt flera gånger idag. Jag ska tvätta nu några dagar så det inte finns någon tvätt alls i tvättstugan nästa vecka. Det känns alltid bra att få undan sånt.

Det går sakta med mitt broderande så jag måste nog sitta ett par timmar i morgon om jag ska få gardinen klar tills dotra kommer den 18:e. Jag har fortfarande inte fattat att hon ska stanna i 11 dagar. Jag är bara så lycklig över det.

Vid femtiden idag så klampade det på bron. Jag tänkte att jag kanske fick kaffefrämmande, men det var en mycket förkyld make som kom hem. Han tog en Alvedon Forte och Kanjang och gick till sängs. Halv sju väckte jag honom för vi skulle äta middag. Tyvärr så åt han just inget. Men det är ju så när man är förkyld ordentligt; man har ingen matlust.

När jag kom hem från körövningen så satt han i alla fall uppe och tittade på TV. Jag gjorde grönt te åt oss. Nu har han gått och lagt sig och jag fick litet tid över att skriva här.

Sköt nu om er alla vänner ute i Cyberrymden!

Varmgo´kramen från Stintan.

Vänner är som fiolsträngar,
de får inte spännas för hårt.

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2008-12-12 10:31:03

Ja sjuka karlar är inte att leka med,hihi!

Gillar ditt citat om vänner...Kramiz

Postat av: Stintan

Publicerad 2008-12-12 10:42:45

Hallå där!

Som tur var är inte min man så. :))



Tack för att du läser min blogg och skriver i den!

Många som läser av vad jag kan se men få som skriver.



Ta inte ut dig alldeles nu när du ska skotta vännen min!

Varmkramen från Stintan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela