la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Andra söndagen i Advent

Publicerad 2008-12-08 12:36:41 i Allmänt,



Idag är det andra Advent och Angela och Angelika har namnsdag.

Angela ett kvinnonamn, bildat antingen av it. angelo,- ängel, eller som kortform till Angelika.

Namnet kom till Sverige i mitten av 1800-talet. På 1970-talet befann sig Angela på något som nästan kan liknas vid en modevåg. Men vågen var svag och Angela blev aldrig något direkt vanligt namn i Sverige. Under 90-talet varierade populariteten kraftigt mellan åren. Vissa år var det bara en enda flicka som fick det som tilltalsnamn/förstanamn, medan det var ett tiotal andra år. Den 31 december 2005 fanns det totalt 3 369 personer folkbokförda i Sverige med namnet, varav 1 921 med det som tilltalsnamn/förstanamn. År 2003 fick 32 flickor namnet, varav 18 fick det som tilltalsnamn/förstanamn.

Angelika eller Angelica ett kvinnonamn, av latinets angelica - den änglalika. Bland romarna användes namnet som ett mansnamn.

Namnet är mycket vanligt i Sverige bland personer födda på 1980-talet. De flesta stavar namnet med 'c'. Den 31 december 2005 fanns det totalt 13 606 personer folkbokförda i Sverige med namnet, varav 8 904 med det som tilltalsnamn/förstanamn. År 2003 fick 137 flickor namnet, varav 62 fick det som tilltalsnamn/förstanamn.

Viken fantastisk konsert det var igår! Efter den földe vi sonen och barnbarnen hem. Svärdotra hade ännu ett uppträdande. Vi måste passa på nu och träffa dem alla för nästa helg flyttar de tillbaka ner till Sundsvall. Känns inget roligt för oss men vi har i alla fall fått ha dem här i två år.

Så var det då söndag igen och kyrkodag för mig. Jag går ofta i kyrkan, även när kören inte uppträder.
Idag träffade jag en mycket intressant, gammal man. Han har varit EFS:pastor här och är sedan många år pensionerad. Det visade sig att han kände min bästa barndomsväns pappa, som varit pastor i både Hänösand och Munksund. Det var kul. Den här mannen kommer nerifrån Dockstahållet och är alltså ångermanlänning, precis som jag. Han kommer från en by nära där jag har mina rötter, eller rättare sagt; där min morfar är född. Då är vi två som är ångermanlänningar i förskingringen :) .Han känner också min konfirmationslärare samt lärare i religion på Läroverket. Honom lärde han känna under sin tid i Nordingrå som pastor för EFS där. Det var verkligen en intressant bekantskap.

Vi höll på att stöka litet här hemma och på eftermiddagen gick vi över till några grannar och lämnade en blomma. Jag har satt pärlhyacinter i olika krukor. Den här var vit med rött sidenband och rosett. Litet guldtråd hade jag också knutit runt den. Den var också dekorerad med röda hjärtan och silvriga stjärnor. I bakkant hade jag satt några ax av strandråg och i dem, små "snöbollar" och svampar. De blev jätteglada och vi stannade där i ca 1½ timme och blev bjudna på kaffe och hembakta lussekatter. De är väldigt trevliga. Han har bott här förut som barn och tonåring, men flyttade ner till Stockholm. Hon är en genuin Stockholmsbrud. De har nu bott här i snart 5 år och trivs jättebra. De har gjort stora reparationer i sitt hus och det är verkligen smakfullt.

Det blev litet TV-tittande på kvällen och jag stickade på Elvis tröja. Eftersom han inte har päls, utan hår, så fryser han när det är kallt ute. Det är lättare att sticka vid TV:n än att brodera. Då måste man vara så uppmärksam.

Ha det gott alla vänner där ute i cyberrymden!

Varmgo´kramen från Stintan.

Många vänner ger livet styrka.
Att älska och att bli älskad
är tillvarons största lycka.

Kommentarer

Postat av: Stintan

Publicerad 2008-12-09 13:36:07

Cilla..ditt inlägg bara kom bort i cyberrymden..var inte meningen



jaa..det kändes väldigt roligt att träffa den där mannen..men det är ju också så, som du påpekade, att det är kul att träffa någon som man på något sätt har anknytning till.



Hoppas att du har det bra!

kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela