la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Slingor

Publicerad 2008-12-03 17:16:39 i Allmänt,



Idag har Lydia namnsdag. Jag kände en gång en Lydia. Hon är sedan länge död. Hon var gift med kantorn där jag bodde då. Han tjänstgjorde också som folksskollärare på halvtid på den skola där jag jobbade. Han hjälpte mig att köpa ett piano från ett dödsbo. För detta är jag honom evigt tacksam. När jag skulle flytta från Sollefteå så skulle det inte finnas plats för pianot så jag gav det till en av mina sonahustrur (just då var hon den enda) för hon spelar piano. Numera så har jag ju en keyboard, som jag fick av maken i julklapp för 5 år sedan.

Lydia är ett latinskt kvinnonamn som betyder flicka från Lydien.

Lydia har använts som dopnamn i Sverige sedan 1600-talet. Namnet var populärt kring förra sekelskiftet och ökar även i populariet kring detta. 31 december 2005 fanns det totalt 3 184 personer i Sverige med namnet, varav 1 255 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 94 flickor namnet, varav 43 fick det som tilltalsnamn.

Idag kom jag upp tidigt för att vara mig. Jag hade bett maken väcka mig innan han gick till bussen. Så jag var uppe redan 06.30. Det kändes litet motigt först men efter två muggar kaffelatte så är jag pigg som en nötskrika... haha..så heter det visst inte... det ska ju vara pigg som en mört. Clintan var ovanligt kelig och vi satt och gosade vid köksbordet en lång stund. Gissa, vem som blev sotis!? Lille Elvis, så klart. Så jag fick ta båda två i knä.

Igår, när jag var till Umeå, så köpte jag hårfärgning. Jag är naturligt blond med litet gråa inslag. Men solen blekte håret så kraftigt i somras och då syns ju utväxten. Så igår kväll så färgade jag det ljust askblont. Idag kom en väninna till mig hit och gjorde highlights på mig. Det blev väldigt snyggt och hemskt mycket billigare än att gå till frissan. Jag gillar inte att öppna plånboken för mycket. Vi har fått en ny frissa hit till Robertsfors och jag ringde idag och fick en tid för klippning i morgon kl.9 så nu blir jag fin till jul. HURRA!

I morse fick jag se hur djur kan samarbeta. Jag har planterat pärlhyacinter i en stor, blå glaserad kruka. I bakkant på en liten del av den har jag satt strandråg. Där framför krukan satt då Elvis och Clintan och tittade på den. Sedan tittade de på varandra och därefter gick Elvis fram och började försiktigt dra i rosetten som satt på rågen. När han hade lossat den så steg Clintan fram och började gnaga av rågen. Han fick loss 3 stycken och då blandade sig Stintan ( inte jag :)) ) i leken och bet av två till. Vad som sedan hände kan du nog räkna ut. Nu är det fullt med skräp på golvet...haha...kunde bara inte lägga mig i deras upptåg för det var ju bara så kul att se dem "in action".

Det var tänkt att jag skulle måla foder och lister idag. Men väninnan min var här rätt länge och sedan åt jag lunch och vilade en stund. Har ont i benen efter gårdagen. Har så mycket vätska i dem. Men när jag så skulle börja så ringde telefonen och det var en väninna från Skåne. Och när hon och jag pratar så försvinner både tid och rum. Vi har så mycket att prata om så jag vet inte vad. Det är ju himla kul. Någon målning blir det inte idag som ni förstår. Men det kommer ju fler dagar.

Maken kommer hem sent idag så jag ska spela in "Oskyldigt dömd". Den vill han se. Jag kan ju titta på något annat och passa på att brodera litet mer.

Sköt nu om er alla vänner där ute i cyberrymden!

Varmgo´hjärtekramen från Stintan.

Kommentarer

Postat av: Cilla

Publicerad 2008-12-03 22:10:12

Var också uppe tidigt i morse men inte lika tidigt som du. Va skönt att få göra sig fin i håret så här innan jul, roligt att känna sig fräsch.



Hoppas du återigen har en skön dag i morgon

Postat av: Stintan

Publicerad 2008-12-04 08:16:39

Jaa..det känns verkligen roligt! För visst är det så att man känner sig mycket finare i allmänhet om man är snygg i håret. Om jag ser ut i håret så får jag ha aldrig så fina kläder på mig så känner jag mig inte snygg ändå.



Kvinnan har i alla tider smyckat sitt hår. Från början tror jag att det mest hade att göra med att behaga mannen. Nu är vi ju så självständiga så vi gör det för vår egen skull, liksom det här med make up.



Jag vill önska dig också en mycket trevlig dag! När jag kommer hem från frissan så åker målarbyxorna på. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela