la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Sköna söndag

Publicerad 2008-11-23 17:47:14 i Allmänt,

Idag har Klemens namnsdag och tyvärr känner jag ingen med det namnet. Jag smakar på det... K-L-E-M-E-N-S ...Klemens...det ligget inte bra i munnen och klingar inte heller så bra i örat. Väldigt ålderdomligt, tycker jag. Vad säger du? Tror knappast att någon döper sitt barn till det. Men man vet ju aldrig.
.
Det är Domsöndagen idag. Vad är det då?
Domssöndagen är kyrkoårets sista söndag. Tidigare hade den rubriken "Den yttersta domen", men sedan 1983 betonas texternas beskrivning av Kristus som försonare mer än den stränga domarrollen.
.
Den infaller den söndag som infaller 20-26 november. Den liturgiska färgen är grön eller blå/violett.
.
Temat för dagens bibeltexter enligt evangelieboken är Kristi återkomst, och en välkänd text är från Uppenbarelseboken och där ett avsnitt lyder:
.
"Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta." Och han som satt på tronen sade "Se, jag gör allting nytt."
.
Ja, så tillbaka till dagen. Det blev sent igår med goda vännerna. Inget sällskapsspel kom fram för det fanns så mycket annat att diskutera. Just nu är det väldigt oroligt här i Västerbotten. Det är betydande indragningar på Volvo Lastvagnar. Astra Senica ska ska lägga ner helt här och flytta sin produktion till Kina. Och de är ju inte de enda som drar kosan till Asien. Nu är ju kineserna så välutbildade...många i alla fall...och de har låga löner som då gör att de lockar till sig företag från Väst. Det är sorgligt att man tänker så kortsiktigt i vårt land. Hela vår bruttonationalinkomst blir ju urholkad på det här sättet. Vilka stora företag kommer att finnas kvar om tio år? Man vågar inte ens gissa.
.
Men OK, det var inte bara politik som diskuterades. Vi hade många roliga berättelser att återge från båda håll. De stekta strömmingflundrarna blev precis så där krispiga som de ska vara och moset var perfekt. Det var maken som stod för kokkonsten och han lyckades fantastiskt bra. Pajerna, som vi fick ta till för att det inte fanns mer strömming kvar på boa, var goda. Det var skaldjurspajer och jag kan rekommendera dem. Det var Findus som lagat dem.
.
Vi låg länge idag också. Jag hade svårt för att få upp ögonen. Det blev en hel timme längre än igår. Till slut började Elvis skälla och drog i våra täcken...haha..den lilla gulliga trasselsudden!
.
Det var härligt att gå omkring i morgonrocken och laga middag; rester av mostet och köttfärsbiffar med stekt lök; mycket lök. Det blev gott.
.
Nu sitter jag här färdigklädd och mummad och väntar på att vi ska gå till Folkets Hus. Och gissa vem som kommer dit? Jo, Lill-Babs! Det kommer bli en helkväll! Ser verkligen fram emot det! :)
.
----------------------------------------------

WOW!!! Jag säger bara WOW! !! Vilken fantastisk quinna hon är, hon Barbro Svensson från Järvsjö! Vilket ös det var! Men inte bara det; allvarliga, underbara texter också, bl.a av Lars Forsell och Barbro Hörberg. Nog förstår man att hon alltid har varit en folkkär artist. Hon bjuder på sig själv hela tiden. Hon hade också ett mycket skickligt band med sig. Det blev stående ovationer. Ingen satt, inte ens de gamla, skruttiga små tanterna och gubbarna som var där. Så roligt för henne och så underbart för oss i lilla Robertsfors att vi fick uppleva detta.
.
Efter föreställningen satt hon ute i foajén och jag gick fram till henne och tackade henne för en enastående show. Hon blev så glad. Man såg att det var äkta glädje. Hon frågade vad jag heter och skrev så på mitt programhäfte; "Kram Lillemor från Barbro" och så ritade hon ett hjärta. Jag bad henne hälsa bandet att jag verkligen uppskattade deras skicklighet och då sa hon att det var sällan någon sa något till dem och att de skulle bli glada över att få höra det. Jag sa också att jag tycker att hon bär sin ålder med heder. Då skrattade hon och sa: "Man gör så gott man kan". Ja ni, detta var alltigenom en hellyckad kväll! Nu ska jag och guben dricka en mugg chokladglögg.
.
Sköt nu om er alla där ute i cyberrymden!
.
Varmgo´hjärtekramen från Stintan i ett Robertsfors i snöstorm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela