la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

En härlig kväll på Idunteatern

Publicerad 2010-03-15 14:15:43 i Allmänt,




Ta på dig, ta på dig, ta på dig den röda jumpern baby, så går vi ut på promenad!

Ja, nog fick vi följa med på promenad alltid. Vi åkte in till Umeå i lördags kväll och såg Robert Broberg. Han är helt fantastisk den mannen! Han bjöd på en hel del gamla godingar, men även några nya låtar som var väldigt stämningsfulla och handlade om åldrandet och döden. Han börjar ju bli till åren. Han fyller 70 år den 2:a juli. Publiktrycket var stort. Lördagsföreställningen - som jag såg tillsammans med min man - var fullsatt. Mest av oss som följt Broberg sedan 60- och 70-talet. Men några yngre fan hade också letat sig dit. Med sig hade han ett vältrimmat femmannaband som både jazzade, rockade och balladade högkvalitativt. Entrén var helt i stil med vad man förväntade sig. In på scenen kom en färgglad estradör. Röd utanpåskjorta, blå byxor, röda sneakers med ett blått kastrullock på huvudet nynnande på "Hör Mina Lockrop". Där, på scenen, fanns redan hans signum: den blå gitarren.

Sedan följde dryga 20 låtar hämtade från 60-talet och framåt. Dessa varvades med minidikter - några välbekanta sentenser från sångtexterna - som "Det är underbart att leva med mitt helvete". Låtvalen bildade en böljande rörelser som spände mellan allt från sprudlande kärlekslycka till djupaste depression. "Ta På Dej Din Röda Jumper" fanns med liksom "Barhopping- Tårar På Min Kudde" och "Jag Älskar Dig Ditt Helvete". Lekfullt introducerades Brobergklassikern "Gummimadrassen" och skön inramning fick "Ingenting är evigt" av Rey-Ove Karléns steel guitarr.

Någonstans mitt i föreställning går Robert "electric" och det blir mer klös. Innan första sortin var vi riktigt under isen med allt från "Ligga lik" till "Mörkret" men snabbt ändrades förutsättningarna och vi "Tror På kärleken". Som extranummer framfördes en mycket finstämd ny låt jag tyvärr missade titeln på, följd av publikfavoriter som "Maria-Therese", "Båtlåt" och "Vatten". Till "Älskar Vi Varandra När Vi Vaknar" bjöds en kvinna i publiken upp till dans och en åskådare drabbades mitt i showen av någon sorts skratthicka och episoden höjde den varma och ömsinta stämningen ytterligare. För det var det. Varmt och ömsint och hjärtinnerligt. Nästan som att möta en gammal bekant från förr och upptäcka att det mesta är sig likt. Det är bara åren som gått och gjort vad år gör. Och en artist som släppte sin första singel 1961 och still going strong, placerar jag tveklöst i oldiesgoldies facket. Och bandet - outstanding! Föreställningen står för sig själv 2010.



Jag bara ääälskar den här mannen!

Kommentarer

Postat av: Felix

Publicerad 2010-07-29 15:26:52

Fin blogg du har =D



Idag är sista chansen att vara med och tävla om massor med gratis trafik till din blogg ;)



700 unika besökare lottas ut till en lycklig vinnare. Vill du få en välbesökt blogg så kan du kika in på http://idiotenstankar.se för att veta hur du ska göra =P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela