la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Clintan den olycksfågeln

Publicerad 2011-05-17 16:42:25 i Våra husdjur,


Clintan dagen efteråt. Helt återhämtad.


Kan man säga så om en katt? Men det har verkligen hänt en hel del med honom. Jag har skrivit förut om det.

Igår så började han kraxa så. Han kräktes vitt slem och jag antog att det var ett grässtrå som satt fast långt bak i halsen. Det kan bli väldigt olyckligt när det fastnar så för gräset har vassa hullingar som biter sig fast.

Det blev inte mycket sömn för varken honom eller mig. Jag tittade till honom hela natten och klockan 05.40 vaknade jag av att det lät som om han skrek rakt ut. Stackar´n! När klockan var halv 8 så ringde jag till distriktsveterinärernas akuttelefon. Jag ringde till den så jag skulle få komma dit när de öppnar kl. 8. Och visst fick jag det. Det var bara att klä på sig och stoppa katten i buren och åka upp till Ånäset. Det är 28 km dit.

När Sara hade sövt honom honom lätt så kunde hon plocka ut ett 10 cm långt grässtrå med hullingar. Hon sa, att de aldrig kunde ta ut dem själva och att de satt fast i halsen på dem. Det här var andra gången som han satte ett grässtrå i halsen. Han fick en uppvakningsspruta och efter ett tag så kunde vi åka hem igen. Matte blev 568 kr fattigare, men det är det ju värt. Han låg inne i buren mest hela dagen och tog igen sig. De andra katterna och Elvis var dit slickade på honom och tröstade honom. De är för söta de små liven!



På bilden hjälpte Clintan mamma att sköta om ungarna i den andra kullen. Det är Figge som ligger tätt intill honom och som han tvättar medan Freja ligger vid mamma Stintan. Han var så duktig med att hjälpa henne. Nu har Figge kommit tillbaka till oss för han kunde inte vara kvar i sitt förra hem av olika onständigheter. Han kom i oktober 2010 och han trivs så bra hos oss. Han är ett år yngre än Clintan. De är helsyskon; samma pappa, Columbus även kallad Tuben.



Figge på sin favoritplats.

Vi är så glada att vi har våra tre birmor och Elvis. De ger oss så mycket glädje.

Varmgo´kramen till alla tappra! 
PS. Skriv gärna några rader i bloggen! Då blir jag glad. DS

Kommentarer

Postat av: Kikkan

Publicerad 2011-05-21 17:12:59

Hej Lillemor! Skönt att allt blev bra med Clintan. Idiotiska jag har i morse av misstag lyckats ta bort min blogg.. Nya bloggadressen är nästan samma som den jag slarvade bort, men jag har lagt till ett S efter kicksson... så snälla ändra den adressen Du hade.. till http://kickssons.bloggplatsen.se välkommen att kika in när Du har tid.. Kram & go'fortsättning på helgen ♥♥♥ Kikkan

Postat av: Skrivmoster

Publicerad 2011-05-22 08:56:20

Det är viktigt att sköta om sina djur och det gör du och de flesta. Jag är ingen djurvän så, att jag vill ha något... Har en viss "rädsla" för hundar även om det blivit bättre. Katter vill jag ha på avstånd - inte i knät... En av syrrorna har en Birma som är fin men inte för nära mig.



De som har djur, har det förhoppningsvis för att de älskar djur och vill deras bästa. Jag har valt att avstå - för jag har inte rätta känslan. Helt ärligt sagt och för djurens bästa...



Dina ser så söta ut på bild och jag har inte svårt att förstå om de är det käraste ...

Kramar och ha det så gott!

Postat av: Lillemor

Publicerad 2011-05-29 16:39:46

Ja, jag har hört att Karin har en Helig Birma.

De är väldigt sociala katter.



Vi älskar ju både Elvis och de andra. På något sätt så är det mer liv här hemma nu när man inte har några barn i närheten.



kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela