la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Mitt vackra glasbord - en saga blott

Publicerad 2011-05-16 17:00:22 i Vårt hem,

Vi hade ett glasbord i vardagsrummet.  Alla tycker att det är jättevackert och det tycker jag också. Det är av marmor och väldigt speciellt. Det ser ut som en ostbit som har skidbacke och längst ner i skidbacken är det en rulle av marmor med tre bruna band. Marmorn är beige med bruna inslag. Mycket vackert. Det är väldigt tungt. Skivan är av tjockt klarglas med fasade kanter.  

Men fy, vad jag har fått aversioner mot det den senaste tiden! Nu ljuger jag. De senaste tre åren sedan vi flyttade till det här huset. Jag har haft det i 15 år och putsat och putsat. Nu är jag less på det! Där vi bor nu lyser västersolen in på eftermiddagen och gissa om dammet syns. Vi har ju fyra djur: Elvis, vår hund samt Stintan, Clintan och Figge som är birmakatter. Alla är långhåriga. Du kan ju tänka själv hur det blir.

Jag pratade med min man om det och sa att jag ville ha ett gammalt 40-tals bord istället. Jag hade sett på Blocket att det fanns ett jättevackert i Piteå. I Piteå! Där hade jag ju varit dagen innan och köpt en gräsklippare. Han släppte det han hade för händerna och vi for. Det är två timmars enkel körning. Han är allt bra go´ min gubbe. Vi var inte hemma förrän halv tolv på natten. Och se, då hittade vi vår navkapsel som vi tappade i vintras. Ibland har man tur.

Men jag fick mitt bord. Det blev jättefint i vårt vardagsrum. Det passar så bra till soffgruppen.



Voilá!
Men du kan se avtrycken av "ostbiten". Under den var mattan vit. *skrattar*. Så är det att ha hund. Vi tog ut mattan och blandade hälften såpa och hälften YES i behållaren och tvättade den med högtrycken. Nu hänger den ute i pensionärskuvösen så den kan torka. Mattan blev som ny; vit och fin.

Jag tvättade mormors vackra broderade duk på spisen och lade den på. Det blev så fint. Jag vågar inte tvätta den i tvättmaskinen. Man ska vara rädd om gamla, vackra klenoder!



Jag blev så inspirerad så jag tvättade dukarna och volangsitsarna till vår vackra matgrupp som vi också har i vardagsrummet. Först ligger det en vit duk och sedan en tunn gardin som jag gjort knut på och längst upp en mindre knypplad duk som min farmor gjort. En silverkanna med tulpaner, ett silverfat samt gamla ljusstakar blir pricken över i.
Tavlan i bakgrunden broderade min mamma 1939 och gav till min pappa i förlovningspresent. Vad roligt det är ha sånt kvar.



Jag lade en av mammas dukar på chiffonjén. Den är broderade med engelska hål och är också väldigt vacker. Den mindre maken till den lade jag under syskrinet i köket. Det skrinet har jag fått av pappas moster Annie och det betyder också mycket för mig. Det är från 1724, en riktig raritet.



Jag hade beställt en låda till köksbänken. Den kom i rättan tid, tycker jag för nu ät det ordning och reda där också.

Mitt glasbord står nu skyddat uppe på vinden för jag vet inte om jag ska sälja det. Man får ju för litet pengar för ett begagnat bord. Det får vara där uppe tills vidare.




Varmgo´kramen till alla tappra! 
PS. Skriv gärna några rader i bloggen! Då blir jag glad. DS

Kommentarer

Postat av: elsa

Publicerad 2011-05-16 19:35:41

Det blev jättefint med nya bordet! Tycker det är så vackert med gamla fina dukar.

Du har det verkligen fint och en snäll "gubbe" verkar du ha också.

Kram Elsa

Postat av: Lillemor

Publicerad 2011-05-16 19:42:07

Tack Elsa!

Jag känner mig så nöjd! Och det är fint att blanda stilar, tycker jag. Nu har jag sett ett halvbord..du vet ett sådant där som är i 2 delar med 3 ben på varje. Det är en kvinna här som har blomsteraffär och har också tidigare sålt en del gamla möbler. Hon hade det där bordet på företagmässan som var här i helgen. Jag sa att jag ville köpa det och hon skulle fundera på hur mycket hon vill ha för det. Jag har tänkt ha de 2 delarna i vår hall. Vi håller på att tapetsera om där.



kram // Lillemor

Postat av: Kikkan (Kicksson)

Publicerad 2011-05-17 00:43:56

En av mina kompisar har ett liknande kaffe bord som det Ni köpte. Va jättefint Ni har det hemma hos Er... Kramkram från London ♥♥♥

Postat av: Lillemor

Publicerad 2011-05-17 06:36:12

Hej Kikkan!



Tack för det! Vi trivs bra i vårt hus. Inte så stort, bara 120 m2. Men det är ju bara vi två + djuren. Bordet kan man snurra på så det blir högre. :) Fiffigt.

Här är så grått och trist idag. Nu på morgonen bara 4 grader och mulet. Ska med en av katterna till veterinären. Han har fått i sig något som fastnat i halsen. Inget direkt akut med han kraxar så och jag kan inte se det.

Ha en fin dag vännen!



Varm kram från ett kallt norrland

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela