la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Stickning

Publicerad 2011-05-04 15:19:08 i Allmänt,


Mitt barnbarn Edvin ikädd den norsktröja jag stickade till honom när han var liten


... och på pappa Fredriks axlar

Jag har alltid tyckt om att sticka. Förut har jag inte hållit på med det så mycket p.g.a. min WAD-skada (whiplash) men nu har jag fått lära mig hur jag ska sitta för att det inte ska bli så jobbigt för nacken. När jag hade stickat tröjan till Edvin, mitt äldsta barnbarn, så sa jag: aldrig mer! Jag hade så ont i nacken så jag visste inte hur jag skulle bemästra det. Men jag hade ju börjat så jag ville fullfölja det.
Men när tröjan var klar så gjorde jag mig av med alla restgarner och stickorna och virknålarna gav jag bort för jag hade bestämt mig för att inte handarbeta mer.

Men så startade Solan ett stickcafé här i Robertsfors och då blev jag sugen på att gå med där.

Flitiga vänner på stickcaféet

Jag lära mig av en sjukgymnast hur jag skulle sitta för att det inte skulle bli en sådan belastning.Jag stickade en snygg tröja åt Christer, min man. 


Det är svårt att se färgen men den är "mullvad" Han klär så i jordfärger

Sedan blev jag så inspirerad så jag stickade ett set till min dotter Kristin.


Det är inte Kicki på bilden men setet ser ut så här

Christers barbarn Hilma skulle fylla 4 år i påsk och jag stickade den här tröjan till henne.


Hilma


 
Hilmas födelsedagströja

Den passade så fint. Jag hade sytt i fyra knappar som ser ut som nyckelpigor. Molly ska också få en när hon fyller år, men det blir nog andra färger då.

Molly som fyller 2 år sista juli

Och så har jag beställt band att sätta i det jag stickar. De ser ut så här:




Litet roligt känns det att ha sitt namn i det man lagt ner så mycket möda på

Nu håller jag på att sticka tröjor till mina fyra barnbarn. Det blir Henry som blir först ut för han fyller 5 år den 3:e juni.


Henry på skidsemester i fjällen. Litet solning ingår

 Så här ser de ut:

 
Det blir den till vänster

Det är mycket jobb på den här tröjan. Man ska sticka mosstickning, patentstickning, olika sorts flätor och muscher. Men skojigt är det! Fast det lär ta på en lathund att göra fyra stycken. Men jag ger mig inte!

Varmgo´kramen till alla tappra! PS. Skriv gärna några rader i bloggen! Då blir jag glad. DS.

Kommentarer

Postat av: Kikkan (Kicksson)

Publicerad 2011-05-05 00:05:51

Va fint Du stickar.. min svärmor stickade massor, bl.a. fick jag en knallröd kofta i liknande möster till de 4 beiga Du ska sticka.

Har snart färdigt lite fler lapptäcken.. som kommer på bloggen snart. Jag har också liknande lappar som Du har med namn etc på, tycker de ser lite proffsiga ut!!!! Kramisar ♥♥♥

Postat av: Lillemor

Publicerad 2011-05-05 09:42:00

Tack, kära du! Men jag är tillnärmelsevis inte lika duktig som du. Du gör ju fantastiska lapptäcken! Helt underbara! Jag stickar ju bara efter mönster.



Du är säkert jättefin i den. Rött klär dig. Mig också :)

Mina svärdöttrar vill också ha en likadan, men då sa jag att mönstret går bara till 12 år. Vet du vad de sa då? Jo, du är så duktig så det fixar du! Haha...jag lär få sticka till både dem och mina söner också. Men jag tycker att det funkar att sitta framför TV:n på kvällarna och det går ju bra att sitta ute också. Nu är jag inne på framstycket på den första tröjan och kan mönstret utan att titta i beskrivningen så det löser sig nog.



En sak som vi inte pratat om. Är du gift med en engelsman Kikkan?

Varmgo´kramen från Lillan

Postat av: elsa

Publicerad 2011-05-05 16:06:57

Tack för titten på min blogg :) Det är tur för mig att det går ta så bra foton med mobilen för min son har tappat bort min kamera :(

Så fint du stickar, blir riktigt sugen att börja på något jag också.

Postat av: Lillemor

Publicerad 2011-05-10 09:58:47

Hej Elsa!



Ja, visst är det bra med mobilen! Den har man ju alltid med sig :)

Det är kul att sticka. En sjukgymnast lärde mig hur jag ska sitta rätt för att jag ska kunna. Underbart!

Ja, det är bara att sätta igång, vet jag!



Ha en fin dag!

Postat av: Maya

Publicerad 2011-05-20 09:46:10

Hejsan!



Tittade in via Skrivmoster och såg att Du har en WAD-skada (som jag) så jag tänkte att jag måste kommentera lite. Du är jätteduktig på att sticka!



Jag kan tyvärr inte sticka, sy eller liknande med min skada. Jag blir sängliggande i värk av minsta lilla.



Visst finns det smärtstillande tabletter men då jag fått magsår så vill jag helst undvika smärtstillande så gott det går. Men idag är en sådan dag då jag måste proppa i mej piller och vara sängliggande då kroppen är utslagen av värk.



Hoppas att Du får en toppenfin dag och vilar från stickning emellanåt. Jättesöta katter Du har förresten. Ibland kunde vi önska att vi hade husdjur, katt tex., för då hade man ju bl.a. sällskap ensamma dagar hemmavid.



Mvh

// Maya

Postat av: Lillemor

Publicerad 2011-05-20 10:35:32

Kära Maya!



Tack för berömmet! Det blev jag glad över.



Ja du, vi har det allt för besvärligt vi som råkat ut för det här.



Vet du, jag insåg också att jag inte kunde det efter det att jag hade stickat norsktröjan till mitt äldsta barnbarn. Men så fick jag en sjukgymnast som lärde mig hur jag ska sitta: långt ute på en vanlig stol, inte fåtölj, rak i ryggen och med båda fötterna fast i golvet. Jag kan inte sitta och sticka så länge men gör då något annat eller vilar mellan varven. Jag tycker absolut att du ska pröva!



Ska läsa din blogg nu och lägga in dig på mina länkar.

kram // Lillan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela