la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Valborgsmässoafton

Publicerad 2011-05-02 09:43:17 i Allmänt,



Valborgsmässoafton, sista/siste april eller vardagligt Valborg, finlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien och Tyskland den 30 april eller 1 maj. Traditionen grundar sig på den hedniska högtid som funnits i Tyskland, men har senare kommit att sammankopplas med kulten av den heliga Valborg, mot häxtro och onda andar, som uppstod efter hennes död år 779. Valborg blev förklarad som helgon den 1 maj (därav förr kallad Valborgsmässan, Walpurgistag), och genom denna omständighet förbands hennes namn med den germanska hedendomens på nämnda dag hållna vårfester, som av den kristna övertron stämplades såsom häxförsamlingar. Särskilt trodde man, att på Valborgsmässonatten (mellan den 30 april och den 1 maj) häxorna red på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna, i synnerhet till Blocksberg (Brocken, den högsta spetsen av Harz, bekant bl.a. genom den fantastiska scenen "Walpurgisnacht" i Goethes Faust), och där gjorde ofog i djävulens sällskap. För att oskadliggöra spökeriet förde man oväsen (med rop, skott och horn) och tände eldar på höjderna. Sådan blev nämligen den kristna tidens förklaring av dessa till sitt ursprung hedniska vårseder.

I lördags var det Valborgsmässoafton. Det var ruggigt kallt ute och vi gamlingar var inte så hågade att gå och se någon våreld. Vi sparade det till det yngre gardet istället. Fast det var säkert äldre nere vid Rickleån också. Bara vi som inte ville frysa häcken av oss.


Juliana grillar

Vi var tre par, jag och Christer, Solan och Kjelle samt Eva och Pelle, som gick till Ceylon Café, vårt favoritställe i Robertsfors, istället.Dett var grillbuffé och PUB-afton där.

Maten smakade bra och Lars underhöll med sång och gitarrspel under tiden. Det kom en hel del människor för att äta. Man kunde även beställa från à la cartematsedeln.

 Han fick hjälp av en överförfriskad herre. Litet senare kom Sussie som bor på vår gata. Hon och Lars har tidigare uppträtt tillsammans och nu var hon med och sjöng och sjöng även ensam. Jag visste inte att hon hade en sådan talang.

När brasan hade i det närmaste brunnit ner så kom de yngre för att dricka öl. det var ju Pubafton också. Anna, min frissa, hade med sig barnvagnen in. Och Kristin, vår närmaste granne, hade lillflickan med sig. Men de stannade inte så länge. Ville väl bara ta en öl och värma sig för det var kallt ute sa de.

Vid 23-tiden for vi hem och hämtade Elvis och sedan åkte vi till Solan och Kjelle. Pelle är bror till Solan och de skulle ligga över i Lycksele skämtade de. Bäddsoffan heter nämligen Lycksele. En sådan har vi hemma i gästrummet/mitt rum samt på mon. Den är jätteskön att ligga i så den kan jag rekommendera. Den finns på IKEA.


Lycksele bäddsoffa från IKEA

Gamlingar stannade kvar till klockan 2 på natten. Då kändes det skönt att jag inte dricker alkohol så vi kunde ta bilen hem till oss.

Varmgo´kramen till alla tappra! PS. Skriv gärna några rader i bloggen! Då blir jag glad. DS.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela