la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Ute i Guds natur

Publicerad 2011-10-31 16:48:19 i Allmänt,

Igår när vi var ute, Elvis och jag, så var det dimma uppe i elljusspåret. Vi hann hem innan det började regna.



Det är fantastiskt härligt att ta sig ut i skogen. Jag har så ont i en höft så det är lättare för mig att gå i elljusspåret där det är mjukt. Det går inte alls på asfalt. Men ut måste man ju när man har hund. Han får springa omkring och man riktigt ser på honom hur han njuter. Han luktar på blåbärsris, lingonris, ljung och annat som är efter backen. Och så lyfter han på benet och försöker pressa ut en liten droppe. Kanske kommer det någon annan hund och läser i tidningen att han varit här.

Idag var det soligt och fint. Då kände jag mig extra glad. Det finns en hackspett som håller till alldeles där vi kommer upp till spåret. Han sätter kottar i ett hål i flera av lampstolparna och där sitter han och knackar. Det ligger hundratals kottar under de stolpar han besöker. Nästan varje dag morsar vi på honom. Ibland sitter han kvar men det händer att han far iväg och då låter han alltid. Jag brukar svara på samma sätt och så håller vi på ett tag. På så vis får vi kontakt och en dialog. :) Inbillar jag mig i alla fall. Det är det här som gör tjusningen med att vara ute i skog och mark. Alltid är det något intryck man har med sig hem. En dag hittade jag tio fina Karl Johan alldeles på sidan av spåret. Det var roligt att komma hem med dem. Tur, att jag hade en KONSUM-kasse i fickan.



Elvis lyssnar på hackspetten.


Detta tog jag inte idag för jag hade inte kameran med mig utan bara mobilen. Fotot är från ett tidigare tillfälle.

Vet du, att man gjort en undersökning om människor som motionerar? Jag har inte sett den själv men har hört talas om den. Där kom man fram till att man blev mer lycklig av att promenera i skogen än i samhällen och städer.
Egentligen tycker inte jag att det var konstigt alls. I alla fall har skogen den påverkan på mig att alla bekymmer rinner av mig och jag lyssnar till suset i trädkronorna, fåglarnas kvitter och känner dofter av mossa och annat. Skogen luktar inte på samma sätt jämt. Olika årstider har olika dofter.  Det är underbart!

Sköt om dig i höstmörkret och tänd ett ljus!

Kram till dig från mig

"I ett soligt sinne är det alltid sommar"
©
Lillemor

Kommentarer

Postat av: Kikkan

Publicerad 2011-11-01 10:01:29

Visst är det bedrövligt med dåliga höfter. Jag har fått nya men en av dem har aldrig varit någon succé, det bästa är dock att värken försvann. Simmar så ofta jag kan och det är en skön motion. Saknar de svenska skogarna, här finns det ju också skogar, men de skiljer sig en del mot de svenska, tycker de doftar annorlunda. Hörs snart. Kramar ♥♥♥

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-11-01 10:40:28

Jaa, Kikkan. Det är inget vidare. Jag har fått artros i min högra höft p.g.a. psoriasisartrit. Men jag vet inte om det är dags för någon operation än. Vi får se. Jag cyklar ju nu på motionscykel för att få ordentlig blodgenomströmning i muskeln. Jag ska också få inlägg i en sko för jag roterar inåt med foten. Kanske blir det bättre av det. :)



Simma är bra, men inte så lätt för en person med whiplash .. du ser.. man ÄR ett vrak "skrattar"



Men härligt i skogen i alla fall. Synd att du inte riktigt känner för de engelska skogarna.

Men du är väl ute i dem ibland i alla fall?

Kram till dig!

Postat av: Skrivmoster

Publicerad 2011-11-01 14:29:31

Det är något särskilt med att gå i skogen. Alla dofter, ljud och sinnesupplevelser blir så påtagliga och gör så gott inombords. Jag har också en höft som blir inflammerad titt som tätt och då är jag också ett "vrak". Det finns många skavanker och värk som hindrar. Men man gör så gott man kan!



Ha flera sköna och intressanta promenader med Elvis och glöm inte morsa på hackspetten! Dom är enerverande tycker jag ...!



Kram och ha det gott!

Postat av: optimist

Publicerad 2011-11-01 16:44:43

Elvis, vilket bra namn på en fin hund. Elvis P var en otroligt duktig artist och sångare, han hade en underbar fin sångröst.

Härligt med skogspromenader. Jag är så glad att det här där jag bor finns natur och promenadstråk så nära. Helst av allt skulle jag vilja vandra "fritt" i skogen som förr, men det är lite svårt här.

Fina bilder. Har du tagit bilden med hackspetten också?

Ha en bra kväll och kram från mig.

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-11-01 17:20:57

Skrivmoster...



Ja, det är skönt i skogen. Idag regnade det inte heller men gråvädret har legat tungt över oss.



Jag har börjat träna (cykla) på motionscykel för att få igång cirkulationen och flåset. Måste tyvärr alltid äta antiinflammatorisk medicin och cellgift. Men man ska inte klaga. Det finns de som har det värre.



Ska inte glömma honom "skrattar" .. det hörs inte så mycket när han hackar på kotten. Det är värre när de kör sina virvlar direkt i ett träd eller i en stolpe.. värst är det väl om man får besök i huset för man får väl inte skjuta dem.



Vi åker till mon i morgon eftermiddag och på torsdag åker vi med med Fredrik och hans familj samt Helenas mamma och pappa som firar 40-årig bröllopsdag till Åre. Vi blir fler också, sammanlagt 15 personer. Det ska bli kul.



Kram till dig/er och trevlig helg!

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-11-01 17:25:10

optimist...



Ja, jag visst är det! Elvis var min stora idol när jag växte upp. Vår hund var redan döpt till Elvis när vi köpte honom och vi tyckte att det namnet passade honom bra.



Kan tänka mig att man inte går ut hur som helst i skogen där du bor. Synd!

Ja, jag tog den för nåt år sedan. Jag hade bara mobilen med och den går det ju inte att zooma med.



Ha nu en riktigt fin helg!

kram

Postat av: Kikkan

Publicerad 2011-11-02 01:15:52

Har mejlat min e-mailadress, Kramar Kikkan ♥♥♥

Postat av: wiper

Publicerad 2011-11-04 08:58:27

Tråkigt med din höft men som du säger så är det bättre att gå på mjukt underlag. Din hund har sånt härligt namn och är så fin. Vad härligt det låter att vara ute i skogen och att även få ta del av hackspettens vedermödor. Det är precis som du säger mycket härligare att gå i naturen än i samhället. Det är rena rama avslappningen och man mår så mycket bättre



Ha en jättefin fredag

kramar

Postat av: optimist

Publicerad 2011-11-05 21:18:56

Tittar in igen för att önska dig en trevlig och fin Allhelgonahelg.

Hoppas att allt är bra och kram från mig.

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-11-09 11:55:35

Kickan...

har skrivit mail till dig.:)

kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-11-09 11:58:33

Hej Wiper!



Jag ber att få tacka för det! Ursäkta att jag inte önskade dig en trevli helg. Det blev så mycket innan resan till Åre. Ska blogga om den sen :)



Nu ska jag gå ut en sväng med Elvis och sedan ska jag lyssna på en bok.

kram till dig

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-11-09 12:01:10

Hej optmist!



Du får ursäkta men jag har inte varit på nätet

sedan igår, den 8:e. Vi har varit i Åre.



Hoppas att ni hade en fridfull helg!

Jag har skivit ett mail till dig om din kusin, som

råkar vara min svägerska. :=) Världen är bra liten.

kram

Postat av: wiper

Publicerad 2011-11-09 15:10:36

Tack för dina snälla och omtänksamma ord i din kommentar. Förstår att det var en härlig promenad med Elvis och sån mark är bra att gå på när man har värk.



Ha en fin eftermiddag och kväll

kram

Postat av: Buttons å Floridatjej

Publicerad 2011-11-18 12:41:30

Själklart mycket mysigar att gå i skogen än i stan, fast det blir förstås jobbigare om man har ont. Hoppas höften fixar sig...........kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-11-18 12:55:21

Hallå där i Florida! :)



Vet du, jag har ju tränat intensivt nu i 4 veckor på motionscykel och är mycket bättre i höften. Jag kan knappt tro, att det är sant! Idag har Elvis och jag gått drygt 3 km inne i samhället, men i ytterkanten. Det känns underbart att kunna det. Och jag kände inget alls. Så nu ska jag fortätta att öka ut sträckan för snart kommer snön och då kan jag inte åka upp till elljusspåret.



I morgon ska jag gå samma sträcka men pröva att börja gå med mina stavar igen.



Jag har en cross trainer också och ska ta fram den från bastun, där den för närvarande står skrattar Kanske börjar vi basta oftare också nu när det blir kymigare ute. Man kan ju ta för vana att bada på fredagskvällar och sedan bara mysa hemma framför brasan och TV:n ;)



kram till er och trevlig helg!

Postat av: Kikkan

Publicerad 2011-11-26 21:43:45

Smyger bara in & önskar en trevlig 1:a advent. Kramar ♥♥♥

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela