la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Amerikanerna

Publicerad 2011-09-27 17:21:53 i Möten med vänner,

Egentligen skulle jag ha skrivit om amerikabesöket i min andra blogg, men eftersom vi också var här i Robertsfors så fick den plats här istället.

I somras kom min amerikanska kusin Charlotte och hennes man Kevin hit för att hälsa på. De bor i South Carolina. Hennes pappa Fred var min farbror. Han omkom i en trafikolycka för 47 år sedan när de var hemma här i Sverige för att hälsa på över jul-och nyår. Det var väldigt tragiskt. Charlotte var bara 3 år då och Mary kunde ingen svenska. Det fick bli jag, som bara var 16 år, som hjälpte henne med språket. Ingen annan i släkten kunde engelska.

Under sommaren som följde blev jag bjuden över till USA av Mary. Det var stort för en blott 16-årig tjej på den tiden! Jag fick åka tåg till Göteborg för det var bara därifrån som det gick några plan över Atlanten. De bodde i Queens på Long Island. Jag fick en helt underbar sommar och fick uppleva mycket under den tid jag var där. Men det kanske kan bli en annan berättelse.



Den 4:e augusti kom de. Kristin, min dotter, åkte ner till Arlanda med tåg och mötte dem och så åkte de tåg tillsammans upp till Sundsvall där Christer och jag hämtade dem. Jag hade inte sett Charlotte sedan hon var en liten flicka. Jag har varit i New York där min faster Mary bor inne på Manhattan, men Charlotte bor ju, som sagt, långt därifrån. Det var en enorm glädje att träffa dem! Vi har hållit kontakt med varandra under alla år och nu för tiden använder vi Facebook. Det är ju förträffligt! Att man kan hålla daglig kontakt är helt underbart.

De var så klart trötta efter resan. Vi for till min bror och svägerska som bor utanför Härnösand. De hade maten klar och vi fick en trevlig stund tillsammans. Vi lämnade dem där. Vi tyckte att de skulle ta det lugnt på fredagen; besöka Freds grav och åka på IKEA på fredagen.

På lördagen åkte vi ner till Alnön och hade släktkalas där. Vi höll till hos Fredrik och hans familj. Patrik med familj var också med samt min dottern Kristin och min bror Christer och min svägerska Birgit. Självklart var jag och Christer och Charlotte och Kevin med. Helena hade kokat in lax och till den hade vi kokt potatis och två röror; den ena med creme fraiche, löjrom och finhackad gul lök och den andra med creme fraiche, majonnäs och litet vitlök. Vi hade också gjort en god sallad. Jag hade bakat två jordgubbstårtor som blev väldigt uppskattade.
 
 

Charlotte och Kevin

 

Patrik, Edvin och Ville äter tårta.

 

Helena och Kevin kollar på kartan var i USA de bor samt var de har sitt fritidsställe i North Carolina.



Charlotte, Christer och Kristin.



Patrik, Fredrik och Charlotte.



Christer, Leo pch Kristin.



Mina fina sonahustrur Mia och Helena.



Mina goa barnbarn Edvin, Ville, Henry och Leo.

När man har roligt så går tiden fort och till slut så åkte vi hem till mon. Charlotte och Kevin följde med oss för de skulle vara hos oss resten av tiden men min bror och svägerska skulle följa med oss ut på utflykter när de hade tillfälle.
På söndagen var det regnigt och vi tillbringade den mesta tiden inne och bara umgicks. Vi hade så mycket att prata om. De gillade vårt ställe på mon och bestämde genast att flytta dit. Charlotte skulle bo ute i verksta´n och Kevin i uthuset. Vi skrattade och spånade vidare på det.




Ha det bra nu och en stor kram från mig, Lillemor

"I ett soligt sinne är det alltid sommar"

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela