la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

En trevlig helg

Publicerad 2012-02-27 16:18:53 i Allmänt,


I lördags kom en av mina bästa vänner från Forsås, Ramsele hit. Hon har tagit över sitt föräldrahem och både får, höns, katter, en kennel och en bikupa. Fantastiskt gjort tycker jag.

Vi åt först en härlig middag och sedan åkte vi in till Robertsfors för att se föreställingen "I hetaste laget" som gavs att Robertsfors teater -och musiksällskap.




Om det var ett genidrag att ge Marilyn Monroe filmrollen i den amerikanska succé komedin I hetaste laget från 1959 så var det lika smart att låta Petra Falk gestalta samma roll i Robertsfors musiksällskaps musikalversion på filmen.

Under ett års tid har amatörgänget repeterat på musikalen I hetaste laget. Musikalen inleds som filmen med att Joe och Jerry blir vittne till ett gangstermord i Chicago under 30-talet. För att undkomma att själva bli mördade slår de två musikerna följe med en damorkester utklädda till just damer.

 I den amerikanska komedin spelas Joe och Jerry av Tony Curtis och Jack Lemmon. I Robertsfors är det Anders Nyberg och Tomas Nestander som får dra på sig strumpbyxorna och perukerna. Filmen och musikalen utvecklas sedan till vad som närmast kan likna en fars. Skillnaden är att i Robertsfors musiksällskaps version läggs mer tonvikt på de musikaliska inslagen.

 - Jag har haft god hjälp av Petra Falk. För att få ihop hela föreställningen så har vi valt att samarbeta. Jag har stått för regin och Petra har jobbat med musiken, säger Åsa Lundström, regissör.

Oskyldigt sexig Petra Falk har också huvudrollen i musikalen. Hennes gestaltning av Sugar är lika oskyldigt sexig som Marilyn Monroes. Det som möjligen saknas är den halvtunna spruckna sångrösten. Petra Falk sjunger mycket bättre och med klarare stämma.

Anders Nyberg och Tomas Nestander som Josephine och Daphne gjorde också ett mycket bra intryck. Scenen ägdes av de två utklädda herrarna.

 I topp

 Robertsfors musiksällskap som i mer än 40 år har levererat storstilade musikalversioner i amatörtappning brukar ofta få mest beröm för uppsättningarna av My fair lady, Teaterbåten, Anne och Sound of music som gjordes i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Årets musikal borde hamna i topp av dessa. Mest på grund av att man låtit ett handfull av de mest kompetenta skådespelarna ta plats på scen.

Det var mycket bra.

På söndagsmorgonen klev vi upp 06.20. Vi skulle fara till Brån i Vännäsby för att lära oss karda och spinna. En väninna till mig  härifrån Robertsfors hade också anmält sig till kursen. Vilken dag! Vi fick lära oss från grunden hur man behandlar ullen. Först ska man tvätta den för ull är en färskvara. Det är så mycket täv i den så om man inte gör det kan den härskna och då kan man inte göra något av den. Har man tvättat den så behöver man inte vara rädd för det och inte heller att det ska komma ohyra i den. Att karda var inte svårt men att spinna var jättesvårt! Det var många suckar som hördes inne i lokalen. En och annan kvävd svordom också. Men man måste ju ha tålamod om man ska lära sig något som är svårt. Det går ju inte på en gång. Jag köpte en slända. En spinnrock har jag fått tag på så nu är det bara att få tag på ett par kardor och sedan kan jag sätta igång med samojedullen jag har samt av ullen jag fick av min väninna som har får. Jag har redan tvättat ullen men den är inte riktigt torr än. Jag ska blanda samojedullen med fårullen och sticka sockar till makens barnbarn.


Sländan jag köpte och den ull jag spann (de små nystanen)

När kursdagen var slut så skjutsade vi hem vännen från Robertsfors och for hem till makens son och hans familj för att äta middag. Jag var innerligt tacksam att jag slapp stå i köket också för jag var helt slut. Jag har fått samojedull av dem.


Boris har lyckats klättra upp på garagetaket. Det var så mycket snö på sidorna efter skottningen.


Hela dagen igår så låg jag mest. Så fort jag klev upp så sköljde illamåendet över mig och det snurrade.
Idag känner jag mig bättre i alla fall. Peppar, peppar.

Sköt om dig där ute! Idag är det stickcafé som gäller för mig och då ska jag montera Edvins tröja.

Varmgo´ vinterkramen





Lyssna och njut! Eva Cassidy, min absoluta favoritsångerska. Synd att hon dog så tidigt.

Kommentarer

Postat av: wiper

Publicerad 2012-02-28 11:53:57

Den föreställningen skulle jag inte heller ha nåt emot att se. Jag har bara sett filmen. Vad härligt att ni har ett sånt levande teatersällskap i Robertsfors, sånt är guld värt.



Kan verkligen tänka mig att det är svårt att karda och spinna, det är en konst och man får nog träna länge. Vilken härlig magisk bild på hunden på taket.



Du är så kreativ och håller på med så mycket. Eva Cassidy är en favorit för mig också och min man allrahelst som köpt alla hennes skivor. Nu njuter jag ;))



Ha en härlig dag

kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-02-29 10:41:19

wiper ...



Ja, vi är så stolta över vad Musiksällskapet gör. De har haft uppehåll i några år nu så det var dubbelt så roligt att de är på banan igen. :)



Att karda är inte svårt. Man kör bara med kardorna fram och tillbaka tills man löst upp ullen ordentligt.Det är olika mellan raser hur mycket man måste bearbeta ullen. Vi fick pröva på olika. Min väninna har gotlandsfår och det var rätt enkelt att få ullen fluffig och fin så man kunde börja spinna den.



Men att spinna är svårt, må du tro! Jag fick dock till 2 små nystan innan dagen var slut. Jag ska använda garnet till att brodera på en mössa jag stickat i Lilla Lovika. Det kommer att bli fint. :) Om det räcker ska jag brodera vantarna också. Jag tror det gör det.



Att vara kreativ hör till min läggning men jag vet just inte om jag håller på med så mycket. Skadan begränsar ju mig, som du förstår. Jag var helt slut efter helgen men det hade jag väntat mig. Det är sånt man får ta när man har skador som vi. MAN SKA LEVA OCKSÅ!



varmgo´ vinterkramen från mig

Postat av: Kikkan

Publicerad 2012-03-06 21:01:21

Va spännade att carda & spinna ull.. Älskar att se amatör teatrar/musikaler. Har ju genom mitt jobb varit mycket bortskämd med att se det mesta som har visats i teatervälden som reseledare, men nu dånar jag av vad priserna i London ligger på. Så det blir inte speciellt ofta teater inne i London. >>>>>> Ja just ja... blivande pensionärer blir vi ju snart.. Tror 'tant' ligger c;a 1 månad före mig!!!!Hihhi, Kramkram ♥♥♥

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-03-07 14:35:10

Hej Kikkan!



Ja, du må tro att det var roligt. Nu har jag både kardor och spinnrock. Ska börja träna nästa vecka när jag har fått bort allt efter flytten. Eller rättare sagt: flyttarna. Vi fick ju ta en ny flytt för vi måste tömma allt.



Hörru, du ska inte retas du! fniZzar...snart är du där du också!

och jag ... jag är helt ny. Blev riktigt snygg ska du tro. Har fått jättemycket beröm. T.o.m av min egen frissa. Hon trodde att jag bytt frisör men när jag sa att jag gjort det själv så blev hon imponerad.



På fredag åker vi ner till Alnön. Vi ska fira Christers 60-årsdag med mina barn, bror och svägerska. Edvin, som fyllt 8, Kristin, som fyllt 28, Fredrik som fyller 38 ska också firas. Och jag antar att jag också får halka in på ett bananskal :))



Kram på dig gammkäring!

PS. Lägg märke till att jag sa käring..INTE kärring! Viss skillnad :) DS.



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela