la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Kallt i norrland!

Publicerad 2012-02-03 19:55:00 i Allmänt,


Här var det -26 grader i morse. Inte kul alls! Inte ens hunden vill vara ute länge. Katterna vill absolut inte gå ut. De ligger framför brasan och myser. Jag eldar i vår braskamin och bara myser jag också. Skidåkning är på agendan idag. På TV: n då, så klart. Jag håller också på att rensa upp bland alla mina heminredningstidningar. Det går inte att spara på allt. Jag klipper ut det jag kan ha som inspiration och ger resten till en väninna som snart ska besöka oss. Hon håller på att rusta sitt gamla föräldrahem och behöver litet inspiration.



Vi håller på att renovera vårt hus nere på mon, som du nog vet. Det ligger nere i Kramfors kommunen, alldeles i randen av Höga Kusten. Huset ligger nere vid Ångermanälven, ca 3 km från mynningen. Älven är 800 m bred där och det är så vackert.

Jag behöver också ha litet andra idéer än mina egna för att göra om där. Vi ska flytta ner så småningom men tills dess så vill man ju ha sin egen prägel på det. Vi övertog en del möbler och jag ska måla dem. Det mesta kommer inte att få vara kvar när flyttlasset går men kökssoffan ska i alla fall inte ut. Den har alltid funnits i huset så den ska få vara kvar. Nu är den beige men jag ska måla den turkos. Det kommer att bli jättefint. Man ska inte vara rädd för färg. Nästan hela köket är vitt och då är det fint med färger till det. Annars blir det för tråkigt. Då får huset ingen karaktär.

Jag har ett Marimekkotyg på det nu som går i turkos, svart, vitt och lime. Jag har även sytt en gardinkappa av det tyget. Några av stolarna ska kläs om i det också. Men inte alla. Det skulle bara bli för mycket eftersom tyget är väldigt dominant. Hur nu ett tyg kan vara det. Köket är ju inte så stort så det skulle se plottrigt ut. Ska se vad jag kan hitta för något. Kanske ett enfärgat turkos? Eller ett svart/vitt. Vi får se. Golvet du ser på bilden ska bort och det blir ett ljust, nästan vitt trägolv.



Nu i dag har maken farit ner ensam för att titta till huset. Vi har visserligen inte fått något sms om att det skulle vara för kallt i huset, men man vet aldrig.
Dessutom ska han passa på att måla trappen upp till övervåningen vit. Nu är den brun. Det blir bra att han gör det när han är där nere ensam för det går ju inte när vi har all djur med oss.

Själv ska jag vara hemma och elda.



Sä här ser det ut ute nu. Mycket vackert, men isande kallt!


Ha nu en riktigt trevlig helg!

Kram från mig.

 

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela