la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Våra katter

Publicerad 2012-02-29 11:12:01 i Allmänt,



Den här synen möter mig varje morgon när jag kommer ut i köket. Alla katterna sitter församlade på bordet och väntar på sin matte. Det är bara så rart! De har mat i skålen och vatten i vattenskålen men när de hör att jag håller på att vakna så skyndar de sig ut i köket. Elvis, vår hund, han ligger oftast kvar i sin korg inne i sovrummet.

Först så går jag ju på toaletten och då kommer ofta Clintan dit och vill bli upplyft och kelad med. Sådan är han! När jag är klar på toan så springer han in i köket. Du kan se honom på stolen. Han heter Clint efter Clint Eastwood. Han kallas Clintan och är vår coolaste katt.



Den ljusaste katten du ser är Stintan, kattmamman. Hon är blåmaskad. Hon är en darling. För ett tag sedan såg vi ett norskt program på TV och då var det kattungar där, som hade mist sin mamma. De pep alldeles förskräckligt. Hon rusade genast fram till TV:n och gjorde sig beredd att ta hand om ungarna. Det gjorde Clintan också. Han hjälpte mamma med den andra kullens ungar.


Bredvid mamman står Cody. Han och Clintan är från den första kullen. Då fick hon tre ungar. Den tredje, Curly, köpte en familj från Umeå. Alla tre blev brunmaskade för pappan, Columbus, är det. Cody tillhör egentligen min dotter men hon har bett mig att ta hand om honom och helt plötsligt stod vi där med fyra katter. Det var ju inte riktigt meningen. Men de är så fina och nu har vi blivit vana att ha så många. De är utekatter men har inte fått gå ut än här på det nya stället.




Här kikar en av dem fram ur boet. Det är Clintan. Han var modigast.



Trötta kissungar efter måltiden.



Stintan och Clintan tvättar varandra. Det gör de varje kväll runt kl.21. Det tar aldrig fel. Då hoppar de upp i en ledig fåtölj och börjar med sina önhetsbetygelser. Clintan har ju alltid bott hos oss så det är ju inte så konstigt att de har mycket starka band. 



Figges favoritplats uppe på stora ekskåpet.

Figge, som sitter med ryggen mot de andra, är från andra kullen. Han har en syster som heter Freja och hon finns hos en väninnan till oss. Figge kom tillbaka till oss när hon och hennes sambo hade separerat och han fick svårt att ta hand om katten själv. Han är helsyskon med de andra. Han är också en mycket trevlig katt och vi har fått honom att bli social, vilket han inte var när han kom tillbaka.



Katterna och Elvis går mycket bra ihop. Det är inga problem. Elvis och Clintan åker tillsammans i hundburen när vi ska ner till Mon. Det ser så gulligt ut när de kurar ihop tillsammans.

Om du undrar vad det är för ras så är det Helig Birma.




Titta på den här videon. Den är jätterolig!



 





Varmgo´ vinterkramen till dig! 




Kommentarer

Postat av: wiper

Publicerad 2012-02-29 15:20:14

Vilka fantastiska katter ni har, det ser ut som 4 st och jag undrar vad det är för ras?. Häftigt namn ni har på en av dom ;) Jag gillar verkligen Clint Eastwood. Vilka intensivt blå ögon dom har. Det klippet vart både kul, gulligt och coolt ;))



Bra att man fick reda på vad alla katter heter. Härligt inlägg som man blev glad av



Ha en fortsatt fin dag

kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-02-29 16:46:11

wiper ...



De är av rasen Helig Birma. Du hade nog missat det. men det är OK. :)



Ja, de är underbara. Alla birmor har så där vackra, blå ögon. Vill man ha en katt som är social, utan att bli jobbig, ska man skaffa en birma. De är väldigt trogna sina ägare. Det spelar ingen roll vart vi åker. De tyr sig till oss och går inte iväg.



Kram till dig

Postat av: optimist

Publicerad 2012-03-04 16:10:33

Ojoj, vilka vackra katter. Helig Birma, den rasen har jag inte haft någon gång, verkar mysiga. 4 st. så roligt, jag bara älskar katter, det är mitt favoritdjur, jag tycker de är så speciella. Jag har bara haft två samtidigt.

Videon var verkligen rolig att se på. Tack!

Hoppas att du får må bra.

Varm kram.

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-03-05 18:10:31

Hej optimist!



Ja, de är jättevackra!

De är mycket speciella djur. Alla våra katter har olika pesronlighet.



Tack, jag mår ganska bra. Men har väl inte riktigt hämtat mig från flytten som gått i två omgångar.



kram

Postat av: Annelie Lundin

Publicerad 2012-03-07 09:45:29

Åååååå.. jag kan bara säga just åååå när jag ser dina katter. De är ju så enormt vackra. smälter som smör i solksken



Läste i Wipers blogg (därför jag hittade hit) om att du inte tål tulpaner, tråkigt då det är en vacker vårblomma. Men, de har väldigt fina tulpaner som ser äkta ut på Rusta för endast 5;- / st. Har vi ett gäng, vi tål tulpaner men vi har även en katt som ÄLSKAR tulpaner och äter sönder de för oss.. muttrar

Så, med andra ord så är de är inte såå vackra så värst länge hemma hos oss. DÅ är det bra med oäkta... :o))



Ha en finfin dag.. // Annelie



PS. Härliga namn på era katter, våra heter Trisse & Sylvester, var egentligen tänkt att döpa Trisse till Stalon, men det vart aldrig så tyvärr DS.

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-03-07 14:27:45

Hej Annelie!



Kul att du tittade in till mig! Jag har varit hos dig också nu.



Roliga namn på dina katter.

Jag har vackra vita tulpaner. De är från SIA, dyra men fina.



Ha det gott!

Postat av: optimist

Publicerad 2012-03-08 11:18:34

Jag kom in här igen för att njuta av dina fina katter, det är helt ljuvliga.

Ja, för att hälsa på dig också förstås.

Hoppas att det går till fortsatt bättring. Du tog ut dig för mycket i flytten, antagligen. Men det är ju så, allt måste göras.

Kram till dig.



Postat av: siwan

Publicerad 2012-06-23 09:12:27

Nu har jag hamnat här

kramen <3

Postat av: Lillemor

Publicerad 2012-06-23 14:13:50

Hej Siwan!



Kul att du tittade in :)



kram till dig och nos och tass till dina lurvisar :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela