la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Vattenskada

Publicerad 2012-02-17 12:57:03 i Allmänt,



Vi har råkat ut för en omfattande vattenskada. Det känns verkligen inte roligt alls. Det var -33 när det frös. Det har tydligen frusit under alla år sedan huset byggdes 1976. Till slut blev ledningen utmattad och den sprack. Vi har bott i huset i 3½ år och hade förberett för att dra utanpåliggande rör så att det inte skulle frysa. Tyvärr hann vi inte åtgärde det i tid. Huset står på platta och rörmokaren har lagt vattenledningsrören direkt på plattan mot ytterväggen. Hur tokig får man vara???



Tur i oturen har vi en tilläggsförsäkring som gör att vi inte behöver betala så mycket själva. Men vilket jobb det blev för mig att få tag på en lägenhet och en flyttfirma. Det tog hela förra onsdagen och på fredagen flyttade vi. Tyvärr hade de inte tid att packa upp så jag har slitit och är rent sagt förbrukad nu. Jag har ju en WAD-skada som gör att jag inte klarar av att bära så mycket och inte heller om det blir rörigt omkring mig. Men det har bara varit att bita ihop.

Vi har fått tag på en jättefin lägenhet ca 1½ km utanför samhället. Det är rena rama Bullerbykänslan här.



Elvis trivs som fisken i vattnet. Katterna har inte fått gå ut än. Figge ligger mest i ena köksfönstret och myser. 



Idag fick jag veta att skadan är mer omfattande än de först trott så allt måste ut. Jag fick slänga mig på telefonen och ta kontakt med flyttfirman och de ska komma på måndag. Himla tur!



Sköt om dig nu! Själv ska jag ut med maken och några vänner och äta middag ikväll.

Sköt om dig nu och ta vara på soltimmarna!


Kommentarer

Postat av: Skrivmoster

Publicerad 2012-02-17 15:22:22

Men kära nån! Vilket extra arbete och bestyr på alla sätt och vis! Men du är en handlingens kvinna och fixar och donar med rekorderlig fart! Ska ni nu flytta hela huset?

Sonen har vattenskada i badrummet på övre vån. och där gör dom nu ett helt nytt badrum. Allt är rivet och allt blir nytt.



Jag hoppas att du tar det litet lugnt och kan koppla bort lite så du orkar med allt.

Vi får väl höra hur det går!

Kram till dig min vän!

Postat av: Gudrun Eriksson

Publicerad 2012-02-17 16:18:47

Hejhej

Ja jag har sett på FB vad som drabbat er och jag lider verkligen med Er. Om också det är hantverkare som gör själva byggjobbet så är det så mycket annat som följer med. Och i vår ålder :-) vill man ha lugn och ro och bara göra det man vill göra. Men det kanske för med sig något gott också. T ex ett litet högre pris när ni säljer.

Ha en trevlig helg i Bullerbyn

Postat av: Kikkan

Publicerad 2012-02-17 18:38:39

Stackars Er och vilket slitande med att packa etc.. ta det nu lugnt i helgen & låt flyttfirman fixa det hela på måndag. Vattenskador är inte kul.. Här ligger de flesta rören utomhus på husen & fryser ofta ihop, men i.o.m. att det är på utsidan blir det ofta inga vattenskador inomhus.. Bara stopp i avlopp, badrum etc... Ha en trevlig helg, vi ska få kallt i morgon igen.. Jag vill ha vår nu tack... Kramkram ♥♥♥

Postat av: optimist

Publicerad 2012-02-19 11:24:13

Men, sicket elände. Vattenskador är inte att leka med. Detta med att rören fryser då det är kallt känner jag igen. Min äldsta syster råkade ut för det, i Ångermanland, att det frös i rören, men det blev bara stopp, i många veckor. Då var det en rysligt kall vinter.

Det är ruter i dig, du tar i tu med allt, hoppas att du inte tar ut dig för mycket.

Härligt att det gick att ordna med en lägenhet så fort, (huset i mitten, tror jag).

Bra att katten håller sig inomhus, då det är så nytt, så att den inte springer "hem", vilket de ofta gör då de inte känner igen sig.

Fin bild med katt och blomhjärta i fönstret.

Trevlig helg och ta det lilla lugna, om det går.

Kram!

Postat av: wiper

Publicerad 2012-02-19 12:36:45

Så trist och jobbigt att ni råkade ut för detta. Vad skönt att ni fått en bra lägenhet tills vidare. Ni kan väl flytta tillbaka senare?. Sen att ha en nackskada och måsta flytta mitt i allt är ingen höjdare. Jag har ju själv flyttat och har samma skada så jag vet att det kommer surt efter. Jag känner verkligen med dig och din familj.



Varm kram

Sköt om dig

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-02-20 11:23:07

Skrivmoster...



jaa..vi måste flytta ut ur hela huset

flyttgubbarna kommer i morgon igen och tar resten



Nu har jag fått ordning på allt i lägenheten och när de kommer med grejerna i morgon så får de packa upp.. det har de tid med då..så var det inte förra gången..vi fick själva packa upp och jag har gjort det mesta



Tack för omtanken, kära vän!

kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-02-20 11:25:23

Gudrun



Tack för inlägget och din medkänsla!



Inte är det roligt men vi får se vad som händer när de presumtiva köparna har varit och tittat på huset. Om de skriver kontrakt och lägger handpenning så får de själva välja ytskikt.



kram till dig

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-02-20 11:30:08

Kikkan ..



Hej raringen!

Vi får inte flyttfirman förrän i morgon, tisdag. De får packa och packa upp. Vi har packat upp allt så det är klart och jag håller på att städa och sätta upp de sista gardinerna.



Jag har aldrig varit till England men maken har. Han la märke till det där med rören när han var där.



♥♥♥ Kramen till dig ♥♥♥

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-02-20 11:32:52

optimist



nää..det är inte så kul..men jag är ju också en optimist så jag gräver inte ner mig för det här :)



Vi har 4 birmakatter. De ska få gå ut nästa vecka. Det är ju som på landet här och det blir mysigt för dem :)



Vi var på dop i lördags och det var vackert :)

kramen ♥♥♥

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-02-20 11:36:03

wiper...



Tack vännen! Det är kämpigt. Jag mår piss i kroppen.

Nu kommer de och hämtar resten från huset i morgon. Men de får packa och packa upp.



Vi ska nog inte flytta tillbaka för vi ska ju sälja i vilket fall som helst. Vi ska bosätta oss i vårt andra hus så fort Botniabanan börjar gå från Sundsvall. Då kan maken pendla till Umeå.



♥♥♥ kramen ♥♥♥

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela