la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Vildmarksbadet

Publicerad 2012-11-12 16:57:00 i

 I flera dagar har vi haft regn här i Robertsfors. Men helt plötsligt så tittar solen fram. Otroligt! Man kan knappt tro att det är sant. Det spritter i bena och jag ska snart ta en promenad med Elvis.
 När jag så ser att vår badtunna är översköljd av solstrålar så blir jag plötsligt sugen på att bada i den. Men det kommer inte att sträcka sig till mer. Den fanns där när vi köpte huset och vi betalade extra för att ha den kvar. Vi har inte ångrat det men skam att säga så har vi inte badat i den många gånger. Ingen av oss tycker om läget på den. Vi hade så klart kunnat flytta den ner till altanen och byggt något sorts skydd runt den men det har inte blivit av.
 När vi köpte huset här för 4½ år sålde vi stugan i Gavik.
Visst skulle jag komma att sakna den ibland men det var inte läge att bygga ut den och bo där permanent. Det finns inga bofasta där. 
Men visst var det mysigt i stugan. Vi hade många trevliga stunder där med familjen och goda vänner. Jag köpte den när jag var single efter skilsmässan. Den var nog min räddning skulle jag vilja säga. Jag levde upp efter det att jag köpt den.
Här nedan träffades vi några seminariekamrater där ute.
 
.. och här visar jag två av dem hur man kan få tag på en karl på nätet. :) Jag träffade ju min där så då ville de också försöka.
Min svärmor hälsar på. Det var då det. Nu känner hon inte igen oss. Det är så tråkigt.
Jag hade gjort ett stilleben i ett av fönstren.
Många vänner kom och hälsade på och vi visade dem Höga Kusten. Här är vi i Bönhamn, där jag tillbringade min barndoms somrar.
Men var sak har sin tid. Jag lever på minnena.
 Vi köpte istället ett litet torpställe i Risböle, strax norr om Bjuröklubb. Det ligger i en liten skogsglänta.
Det fanns ju ingen elektricitet där så vi fixade med solcellspaneler uppe på taket och maken såg till att vi fick lyse både inne och ute. Det fanns en del att göra där och vi var gärna där på helgerna under vår-sommar-höst samt en del under semestern. Det var primitivt där men vi gillade det. Utedass och brunn på tomten. Vi hade gasspis och gasolkylskåp. Maken gjorde ett skåp för det ute på altanen och där hade vi också gasolflaskorna. Bänken på altanen använde vi båda till att sitta på samt förvaring för batterierna som laddades upp av solcellspanelerna uppe på taket.
Den där sängen har vi uppe i sovrummet på Mon nu.
 Men det finns ju inget vatten att se ut över där. Det saknade vi.
Oj, vad jag svävar ut! Jag måste ha blivit väldigt nostalgisk. Hur kunde jag hamna här när jag skulle prata om badtunnan???
 Sedan köpte vi ju huset nere vid Ångermanälven och var ofta där nere. Det var inga problem med att bli av med det lilla torpet. Vi höll på att renovera både här hemma och där nere på Mon. Så därför blev det inte av att vi flyttade tunnan.
Nu är vi glada över det för vi ska ta ner den till Mon. Där kan vi pumpa upp vatten från älven och ved har vi ju nästan hur mycket som helst. Det är redan rätt många trän som är nere redan och fler ska ner.
 Hur som helst ska tunnan stå snett framför och till vänster om uthuset. Tack för idag!
 *skrattar gott åt mig själv***
 
 

Kommentarer

Postat av: skrivmoster

Publicerad 2012-11-13 10:45:03

Ja hej bara så mycket fint du hade att visa - apropå badtunnan!! Det är det som kallas tankeflykt och som är härligt att drabbas av ibland.

Solen skiner även över oss och det är härligt!!

Ha en riktigt skön dag och njut!! Kram!

Svar: Hahaha, jaa..apropå den ja! Jo, ibland svävar man ut. Men jag brukar inte göra det skriftligen så där.

Solen skiner här nere också och jag har varit på promenad med Elvis. Man blir så glad när det är så här fint väder. Jag påverkas mycket av lågtryck. Kände aldrig av det när jag var yngre men nu är man ju en tant. :)
kram
Stintan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela