la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Fettisdag, semlor och nya vänner

Publicerad 2013-02-14 12:57:00 i

Jag ber om ursäkt att inläggen inte kommer i rätt tidsordning.

Fettisdagen, eller något ålderdomligt vita tisdagen, en beteckning som dock även något oegentligt används för tisdagen i stilla veckan. I Finland är fastlagstisdagen i kristen tradition tisdagen efter fastlagssöndagen, 47 dagar före påskk. Dagen är därmed rörlig, och kan infalla som tidigast 3 februari och senast 9 mars. Fettisdagen är den tredje av de tre dagarna i fastlagen, dagarna före fastan, där den första är fastlagssöndagen och den andra är blå måndagen.

Namnet fettisdag är bildat av "fet" och "tisdag", där fet syftar på all god mat som brukade ätas på fettisdagen. Ordet är belagt sedan 1594. I Ångermanland, från där jag kommer, så brukade man äta bruna bönor och fläsk. Men det kan säkert variera över landet.

I förra veckan så skrev en vän till mig på Facebook så här:

Riktig snygging om det inte var så att han har 50 kompisar på vägen framför min huv.

 Då utspelade sig följande diskussion:

Anna-Lena: är väl en hon. Visst är det så att det bara är korna som har horn på vintern, de fäller sina  framåt vårkanten medan hannen tappar sina på hösten, efter brunsten. Så Rudolf med röda mulen och tomtens renar är alla vajor ;-)

Lillemor: Det är en sanning med modifikation Anna-Lena. De äldre tjurarna tappar sina på hösten men de yngre tjurarna och vajorna tappar sina på vårkanten. Så det kan ju faktiskt vara en ungtjur som är Rudolf.

Ja, det visade sig att vi båda är lärare så vi bestämde att ha diskussionen privat istället. Vi kände båda att vi bara måste träffas. Det visade sig också att vi bor i samma samhälle och har gått förbi varandra. Hon jobbar inne i Umeå och åker med samma buss som maken. Vi kunde inte i helgen som var så vi bestämde att vi skulle ses längre fram.

På fettisdagen fick jag ett meddelande från henne att vi var välkomna hem till dem på semlor och kaffe. Vilket fantastiskt trevligt initiativ! Hon hade bakat egna.

Den sorten till vänster var till henne för hon äter enl. GI-metoden. Vi fick av den andra sorten. Jag fick ta av mina bonuspoints. Men det funkade ju.

Tack Anna-Lena!

Vi kom till dem kl. 19 och helt plötsligt var kl. 21.45. Tiden hade bara flugit iväg! Vi kände alla fyra att vi bara måste fortsätta att träffas. Tänk, så kul att få vänner så där IRL genom Facebook! Och detta var genom en gemensam vän där.

Sköt om er där ute och tänd ett ljus i vintermörkret. Tänk att det i alla fall är ljusare ute än förra veckan!

 

 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela