la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Första Advent

Publicerad 2008-12-01 15:57:03 i Allmänt,

I morse spelade vi advents-och julmusik och tände massor med värmeljus i ljuslyktor samt det första ljuset i adventsstaken. Den staken fick jag i julklapp för snart 30 år sedan av en klass jag hade. Den är av glas från Boda och väldigt vacker. Vilken stämning det blev vid frukostbordet!

Andreas och Anders har namnsdag.
Andreas (Andréas) är ett vanligt mansnamn i kristna länder. Namnet kommer ursprungligen från Grekland (Ανδρέας) och betyder 'den manlige'. Andreas var namnet på en av de 12 apostlarna, se aposteln Andreas. En försvenskad form av namnet är Anders. Den kvinnliga motsvarigheten är Andrea.

Den 31 december 2007 fanns det totalt 69 384 personer i Sverige med namnet Andreas varav 43 283 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 628 pojkar namnet, varav 204 fick det som tilltalsnamn. Den 31 december 2005 fanns också 3 folkbokförda kvinnor med samma namn, dock inte som tilltalsnamn.

Namnsdag i den svenska almanackan är den 30 november.

I Bondepraktikan står det: Anders braskar, julen slaskar.

Eftersom det var tö idag så blir det i alla fall inget slask till jul och det bådar gott, tycker jag.

Advent betyder något alldeles speciellt för mig. Det är den bästa tiden under den mörka årstiden här uppe i norr. Vi tänder ljus, har stakar i fönstren och hemma hos mig sätts det upp gardiner som går i rött och får det att se varmt och hemtrevligt ut. Jag bara älskar den här tiden!

Jag sjunger i kyrkokören. Första Advent och julottan är de finaste stunderna. Julkonserten är ju också väldigt stämningsfull. Då är alltid kyrkan full. Tyvärr så var det inte så många som infann sig idag.

Svärmor tyckte att det var roligt att vara med för hon har inte varit i kyrkan på Första Advent sedan hon var barn. Efteråt var det kyrkkaffe och i slutet av det så berättade vår präst Melker och diakonen om en resa de har gjort till en stad i Lettland, vilken vi hjälper med kläder och annat. Det är tanterna på systugan som syr, stickar och virkar.

Litet senare gick vi ut på samhället för det är skyltsöndag. Det är så vackert med alla maschaller som lyser på båda sidan av hela, långa Storgatan. Köpmännen bjöd på glögg och korv, som man själv fick grilla över öppen eld. Det var mysigt.
Det var julmarknad inne på Folkets Hus och vi köpte honung och en fågelholk. Den gamla här har tagit slut. Var faktiskt ett rivningshus och det gillar ju ingen att flytta in i ett sådant :)

På kvällen blev det TV och ngt sanningsprogram som jag bara slängde ett getöga på. Men svärmor ville se det och då fick hon det. Man ska vara snäll mot de gamla. Efter det så såg vi det som var kvar av Poirot. Han är bara så härlig den mannen, n´est-ce pas?

Så till sängs och ljuva drömmar.

Sköt om er nu alla vänner ute i cyberrymden!

Varmgo´hjärtekramen från Stintan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela