la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Klippning

Publicerad 2008-12-05 10:01:40 i Allmänt,



I dag har Barbro och Barbara namnsdag.Barbro ett kvinnonamn som kommer från det grekiska Barbara med betydelsen 'främmande', 'icke grek'.

Namnet var mycket vanligt i Sverige på 1940-talet medan knappt någon har fått det som tilltalsnamn/förstanamn på senare år. Däremot används namnet fortfarande relativt ofta som andranamn. Den 31 december 2005 fanns det totalt 48 587 kvinnor folkbokförda i Sverige med namnet, varav 28 819 med det som tilltalsnamn/förstanamn. Det fanns också 17 män med namnet, varav 7 bar det som tilltalsnamn/förstanamn. År 2003 fick 53 flickor namnet, men ingen fick det som tilltalsnamn/förstanamn.

När jag var ung så arbetade jag i ett år på Carlslunds vårdhem; Carlslund, Stockholms stads vårdhem för psykiskt efterblivna hette det! Men hör bara! Jag blir arg bara jag tänker på vad de kallade det där stället. Och man kan då inte säga att det var ett vårdhem inte! Bara förvaring. Det låg ute i Upplands Väsby. Det har också varit flyktingmottagning där och jag tror att det används som någon sorts sluss nu.

Hur som helst så träffade jag Barbro där. Hon arbetade där och var från Ramvik, ca 2 mil norr om Härnösand, som jag kom ifrån. Vi hade aldrig träffats före och fann varandra direkt. Vi dansade oss genom det där året jag var där. Vi var på Baldakinen, Gröna Lund, Nalen, Corso, you name it. Vad roligt vi hade! En gång så stod vi och liftade där vid infarten till motorvägen. Vi gjorde alltid det, fast det var förbjudet. Men vi hade ont om pengar och ville bara ut och dansa. Busspengar fick gå till inträde. Den där gången så kom det en polisbil. Aj, aj! Vi fick så klart bastnng men när de såg att vi skämdes tillräckligt mycket så skjutsade de in oss till sta´n. Och vi lovade så klart att vi aldrig skulle göra om det. Hmmmm...Vi höll kontakten i flera år. Jag åkte ner och hälsade på när jag gick på seminariet. Men till slut så ebbade den ut. Tyvärr! Det ångrar jag verkligen. Jag fick barn alldeles när jag tagit min examen och hade fullt upp. Jag har försökt hitta henne men inte lyckats. Jag vet inte vad hon heter som gift. Kanske skulle jag sätta ut en annons i Allers? Det skulle vara så roligt att träffas igen.

Klippningen blev fantastiskt bra. Nu har jag nästan sparat ut så det är jämnlångt. Frissan tyckte att jag skulle färga underhåret mörkt askblont så när hon var klar med mig så stegade jag iväg till ICA och köpte färg och hem det bar. Tänk, ett sådant liv håret fick! Och jag ser då minst 5 år yngre ut. Om jag får säga det själv så.

Sköt nu om er alla mina vänner där ute i cyberrymden!

Varmgo´kramen från Stintan.

Har du vänner
anse dig då äga rikedomar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela