la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Mamma Mia!

Publicerad 2008-12-01 12:21:37 i Allmänt,



Det är lördag och vi pratar litet vid frukostbordet om gårdagens föreställning. Den var uppbyggd på historik från 1932-1986. Vad som hände ute i värlen då. Många gamla slagdängor kom då också in; sånger som Ulla Billqvist, Zara Leander, Sickan Carlsson, Alice Babs m.fl. sjöng. Det var helt i svärmoras stil. Hon kände ju igen dem alla så hon var nöjd med kvällen. Vi enades om att den var fantastiskt bra. Sände en tanke till de i teaterföreningen här som väljer ut så bra föreställningar till oss. De är guldkanten på tillvaron; att sätta sig ner i en full teatersalong och drömma sig bort. Du kan läsa om den här:

http://www.riksteaternvarmland.se/for-arrangorer/index.php?prodID=210

Dagens namnsdagsbarn är Sune. Kommer osökt att tänka på "Sunes jul". Den var rolig. Där spelar en ung Peter Haber pappan. Ni har säkert sett den.

Sune är ett svenskt mansnamn, ursprungligen Suni, bildat av fornsvenska sun med betydelsen 'son'.

Äldsta belägget i Sverige är en runinskrift från 1000-talet.

Namnet infördes i almanackan 1901, mycket på grund av sin fornnordiska prägel, och var som mest populärt från 1930-talet till början av 1950-talet. Den 31 december 2005 fanns det totalt 15 592 personer i Sverige med namnet Sune, varav 7 086 med det som tilltalsnamn. Namnet Sune som tilltalsnamn har givits till färre än tio pojkar under något av åren 1998–2005.

På 1960-talet kom namnet Sune att bli ett smeknamn för raggare, så som Doris kom att bli det för raggarbrudar.

Idag har vi tagit det väldigt lugnt. Det är kallt ute så det inbjuder inte till att vara ute så mycket. Jag har bakat några sorters kakor till julen. Min dotter kommer hem från Linköping den 18:e och jag har fått stränga order om att inte göra något mer. Hon vill vara med att julstöka, baka och göra julmaten tillsammans med mig. Hon har ärvt mitt intresse för matlagning. Eller så är det ett betingat beteende. Jag har säkert hjärntvättat henne under uppväxten... hehe

MAMMA MIA

Jag har beställt Mamma Mia på DVD och den såg vi idag. Vilken film!!! Man satt och var glad hela tiden! Den är helt underbar! Köp den om du ännu inte har den! Fast jag tror att du kan ladda hem den på datorn. T.o.m. min svär mor tyckte att den var fantastisk. Jag har försökt få fram på vilken grekisk ö den är inspelad men har inte hittat den än. Men dit ska jag! Klart maken får följa med! Åhh, det är bara sååå vackert där!

På eftermiddagen blev det så klart "På spåret". Vi hade spelat in det. Det är ett trevligt program som vi gärna inte missar. Svärmor ville se "Stjärnor på is" så det fick det bli. Vi spelade in "Brottskod försvunnen" som vi hellre hade velat se. Men hon är ju inte här så ofta så det gjorde ju inget. Vi hade myspys och drack gögg och åt pepparkakor med ädelost..mmmm...så gott! Och vi njöt av alla tända värmeljus och stakar och stjärnor i fönstren. Litet broderat blev det också under dagen.



Sköt om er alla vänner ute i Cyberrymden!

Varmgo´hjärtekramen från Stintan.

Kommentarer

Postat av: Stintans dotter

Publicerad 2008-12-01 20:02:35

Det är klart du betingat mig :P Du är för gullig du. Kramar

Postat av: Pia

Publicerad 2008-12-01 20:19:35

Mamma Mia är definitivt en feelgood-movie.. Jag var glad i flera dagar efteråt! Kram!

Postat av: Stintan

Publicerad 2008-12-02 00:00:53

Jaa Pia..en underbar film! Den kan man se många, många gånger. På DVD:N kan man också få en textremsa så man kan följa med och sjunga själv..tror jag får lov att leta reda på micken :)

Vi har en liten inspelningsstudio ..det har hänt att maken spelat in mig när jag sjunger..tack för att du läser min blogg ..kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2008-12-02 00:07:15

Hallå där dotra mi! :) Roligt att du läser moderns blogg.

Klart att det är betingat...man har ju läst om Pavlos hundar vetja..skrattar..Längtar mycket tills du kommer .. då får vi julstöka, dricka glögg och sitta i soffan och kramas :))..nu är det bara 17 dagar kvar tills du kommer hem..puss och kräm

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela