la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Nobeldagen

Publicerad 2008-12-10 09:43:35 i Allmänt,


Idag har Malin namnsdag.
Malin är ett egennamn och kvinnonamn och en nordisk form av det hebreiska namnet Magdalena, som betyder "kvinna från Magdala".

Malin var ett av 1970- och 1980-talens största modenamn. Populariteten tog fart när filmerna om Saltkråkan visades för första gången i svensk TV och fortsatte sedan att öka under lång tid. 31 december 2005 fanns det totalt 48 255 personer i Sverige med namnet, varav 40 678 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 344 flickor namnet, varav 190 fick det som tilltalsnamn.

Namnsdag 10 december, tillsammans med Malena.

Malena är ett egennamn och kvinnonamn och en nordisk form av det hebreiska Magdalena med betydelsen "kvinna från Magdala".

Malena är för närvarande inte speciellt vanligt. Högst några enstaka flickor får namnet som tilltalsnamn varje år. Av tradition har det förekommit mest i Skåne. 31 december 2005 fanns det totalt 1 165 personer i Sverige med namnet Malena varav 699 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 6 flickor namnet, varav 1 fick det som tilltalsnamn. Variation Marlene.

Nobeldagen




Alfred Bernhard Nobel, född 21 oktober 1833 i Stockholm, död 10 december 1896 i San Remo i Ligurien i Italien, var en svensk kemist, uppfinnare av dynamiten, industrialist, donator och stiftare av Nobelpriset.

Alfred Nobel var mångsidigt begåvad, hade stor arbetsförmåga och fast tro på mänsklighetens utveckling genom fredlig kamp med naturens krafter. Hans uppfinningar banade ny väg på flera områden. Hans testamente har gjort Sverige berömt i hela världen.

Hans uppfinningar kunde – och kom också att – å ena sidan användas för krigiska ändamål, men å andra sidan hyllade han fred. Denna dualism kan sägas vara grunden för utformningen av hans testamentariska förordnanden om Nobelprisets syfte "att komma mänskligheten till den största nytta" och det särskilda fredspriset. Alfred Nobel säger själv:
"Min dynamit leder snarare än tusen världsfördrag till fred. När människan insett att hela arméer kan komma att tillintetgöras, kommer man att fortleva i en gyllene fred." (Fri återöversättning från en engelsk förlaga.) Han var mycket intresserad av vetenskap och konst och hedrades för detta på flera sätt. Bland allt vetenskapligt arbete var han också upphovsman till en del skönlitterära alster. Han skrev dikter på såväl svenska som engelska. De avspeglar för det mesta ensamhet, melankoli och leda vid livet. Han hade ett bibliotek på inemot 2 000 böcker, varav det mesta var skönlitteratur. Det litterära intresset avspeglas i nobeltestamentets föreskrift om litteraturpriset.

Nu sitter jag bara här och väntar på att det ska bli ljust så att jag kan gå ut och ta ner vimpeln för att få flaggan i topp istället.
Jag ska baka äppelpajer och äppelkakor på förmiddagen. Det är alltid bra att hitta något i frysen. Vårt äppelträd gav inte mycket frukt i år. Det var inte så konstigt heller. Förre ägaren hade nog aldrig beskurit det. Men nu är det gjort. Vi flyttade in här 7/7 2008.

Klockan 12.50 ska jag sitta framför TV:n för att följa Nobeldagen. Man kanske ska klä sig litet snofsigt också. Jag tycker att det är roligt att se och höra om alla duktiga människor som för vetenskapen framåt. Också roligt med litteraturpriset. I år går det till Jean-Marie Gustave Le Clézio.

Ha det gott alla vänner där ute i cyberrymden!

Varmgo´kramen från Stintan.

En sann vän talar väl om oss,
och
försvarar oss när vi är frånvarande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela