la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Stadsresa

Publicerad 2008-12-02 22:29:04 i Allmänt,



Idag har BeataBeatrice namnsdag.
Beata är ett kvinnonamn som kommer från latinet och betyder 'lycklig' eller 'den lyckliga'. Namnet dök upp i Sverige redan på 1300-talet och var länge ett vanligt namn i adeln. Den franska formen Beate var vanlig på 1700-talet när Beata kom in i almanackan.

Namnet var populärt i Sverige i slutet av 1800-talet, och har de senaste åren åter haft en viss uppgång. Den 31 december 2005 fanns det totalt 2 700 personer folkbokförda i Sverige med namnet, varav 1118 med det som tilltalsnamn/förstanamn. År 2003 fick 63 flickor namnet, varav 24 fick det som tilltalsnamn/förstanamn.

Beatrice är ett kvinnonamn med latinskt ursprung med betydelsen 'ljusbringare' eller 'den lyckosamma'. Namnet härstammar från latinets Beatrix, som genom franskan har blivit Beatrice.

Den som har Beatrice som sitt förstanamn brukar bli kallad för Bea. Namnet Bea förekom ofta på 1800-talet.

Namnet klättrade snabbt på topplistorna i Sverige på 1980-talet men har sedan avtagit i popularitet. Den 31 december 2006 fanns 8 841 kvinnor med förnamnet Beatrice folkbokförda i Sverige. Av dessa hade 3 962 Beatrice som tilltalsnamn/förstanamn. År 2003 fick 120 flickor namnet, varav 45 fick det som tilltalsnamn

I morse väcktes jag åter av att en liten hundtunga slickade mig på handen. Lille Elvis ville att matte skulle kliva upp. :) Han är för go´han!

Idag har jag varit inne i Umeå. Åhhh...så vintervacker de har gjort staden! Det finns flera lysande isskulpturer efter Rådhusesplanaden och en mängd olika konstverk gjorda av lysdioder. För att inte tala om allt som hänger över gator och gågator. I flera av träden i parkerna har de fiberbelysning..alltså; de skiftar färg hela tiden. Det var otroligt vackert! Det är inte lika mycket snö inne i Umeå som här, men det var fint ändå. Väldigt jullikt. Dessutom var det smakfullt skyltat i alla affärer. Då kan jag tycka att det är roligt att vara inne i Umeå. Annars är jag ingen storstadsmänniska. Vi har ju bott där i sammanlagt 2½ år och jag trivdes inte alls. Men det kan vara kul att fara in ibland. Vi har allt vi behöver här på orten. Dessutom är folk mycket vänligare och trevligare så här ute i bushen, eller i småstäder som Härnösand och Sollefteå, där jag också har bott.

Mina nya glasögon hade gått sönder. Fick ena skalmen i handen i förrgår, när jag skulle rengöra dem. Jag var in med dem på Synoptik för att få dem lagade. Men det gick inte sade de utan de skulle beställa hem nya bågar åt mig. När jag köpte dem fick jag ett presentkort på 350:- som man kunde köpa solglasögon eller läsglasögon för. Men jag hade inte tid just då och prova några läsglasögon för jag hade en tid att passa. När jag kom tillbaka senare på eftermiddagen så var mina vanliga glasögon klara.. de hade ett par bågar i lager. Jag blev jätteglad. Och så fick jag två par fräcka läsglasögon, ett par röda och ett par gröna, på presentkortet. Jag behöver inga solglasögon för mina glasögon blir mörka av sig själva i ljuset ute. Känner mig så nöjd.

Jag var också och besökte en väninna. Hon har en hund, Viking, och Elvis och han är helt galna i varandra! De lekte och busade i 1½ timme. Viking är också valp; en pitbull. Han är jättevacker. Han är ljusbrun och har en mörkbrun mask som ser ut som ett hjärta. När vi skulle gå så ville inte Viking att Elvis och jag skulle gå ut genom dörren. Han bet fast ytterst i Elvis yviga svans och släpade honom med sig ändå in i köket. Det såg för roligt ut!

När allt var avklarat där inne så hade maken och jag stämt träff. Då var klockan över 6 så vi åt i sta´n innan vi for hem. Det tycker jag är trevligt. Det blir ju inte så ofta och litet lyx måste man ju kosta på sig. Det var skönt att komma hem och inte behöva laga någon middag eller ta hand om disk.

Nu är det dags att krypa till sängs.

Ha det nu så bra alla mina vänner ute i cyberrymden och sköt om er!

Varmgo´hjärtekramen från Stintan.

Kommentarer

Postat av: Cilla

Publicerad 2008-12-03 08:51:49

Hej, vet inte var du kommit in i min blogg?? Men det sista inlägget du svarade på var från den 29 januari. Jag har skrivit inlägg hela tiden sen förra veckan....Gör ett nytt försök så ska du se att det går bra

kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2008-12-03 08:55:44

Då ska jag gå in och kolla igen. kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela