la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Snö hela dagen

Publicerad 2008-12-12 23:05:44 i Allmänt,



Idag har Alexander och Alexis namnsdag.

Alexander är ett manligt förnamn av grekiskt ursprung, Αλέξανδρος (Aléxandros), bildat av två ord som betyder 'försvarare' och 'man' (jämför antro, förled till bland annat antropologi).

Sedan början på 1990-talet har det hört till de tio vanligaste svenska pojknamnen. Den 31 december 2005 fanns det totalt 61223 personer i Sverige med namnet, varav 27648 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 1917 pojkar namnet, varav 1001 fick det som tilltalsnamn.


Alexis
är ett förnamn och mansnamn och latinsk form av grekiska Alèxios med betydelsen 'försvarare'.

Alexis är ett ovanligt namn, såväl bland de yngsta som i de äldre generationerna. Den 31 december 2005 fanns det totalt 1398 personer i Sverige med namnet, varav 329 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 28 pojkar namnet, varav 8 fick det som tilltalsnamn.


Maken är sjuk och hemma från jobbet. Stackar´s han. Tur är att han inte är någon gnällspik. Dem har man svårt att hantera. Så många män man hört talas om som är så sjuuuka sååååååååå ... tycker mest synd om fruarna deras jag. Det snöar ute men jag hoppas att det inte ska komma så mycket så att jag måste gå ut och göra jobbet. Eftersom jag har en nackskada så är det ju inte så lämpligt. Då kan jag bli sängliggandes i flera dagar. Men vi hade en himla tur. Vi känner en som har traktor och skottar på vintern och han gled uppför gatan och gjorde jobbet på fem röda. Tack Martin för det! Vilka drivor det blev!

Jag har suttit och broderat en stund på morgonen och jag ska bara gå ut i tvättastugan en sväng nu. Därefter ska jag fortsätta. Är ju angelägen att få gardinen klar snart. Ska också sätta upp en fin tomtegardin i badrummet. Den syns inte ut eftersom glaset inte är genomskinligt. Nu höll jag på att skriva ogenomskinligt. Allt är på o här...ovarit på affären.. opratat i telefonen med henne .. osv..rätt kul faktiskt. Och om man berättar något för västerbottningar inte så säger de nästan alltid: "är det så"?

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Det blev inget broderande på eftermiddagen. Tvätten tog mer tid än jag trott. Undrar om det finns fler som är tidsoptimister? Sedan måste jag en sväng till Apoteket för att fixa med nässpray åt maken och därefter en tur till ICA. Ja, tiden den bara gick den. Och matlagningen tar ju också sin tid och vips var det kväller.

Sköt om er nu alla vänner ute i cyberrymden!

Varmgo´kramen från Stintan.

Man lever inte förgäves
om det finns någon i denna värld
som verkligen förstår en.

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2008-12-13 10:56:22

Tyvärr har inte jag en snäll bonde...

Bara att skotta vidare! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela