la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Om en månad är det juldagen

Publicerad 2008-11-25 13:11:34 i Allmänt,

Idag så är det tisdag 25 november och Katarina samt Katja har namnsdag.
.
Katarina II (ryska: Екaтeринa Алексе́евна, Jekaterina Aleksejevna), kallad Katarina den stora, född 21 april 1729 som Sophie Friederike Auguste av Anhalt-Zerbst, död 6 november 1796, var rysk tsarinna från 1762. Hon var dotter till Kristian August av Anhalt-Zerbst och Johanna Elisabeth av Holstein-Gottorp och kusin till Gustav III och Karl XIII. Hon förmäldes 1745 med den ryske tronföljaren Karl Peter Ulrik av Holstein-Gottorp, sedermera Peter III av Ryssland (1728-1762).
.
Katarina uppfostrades under småborgerliga förhållanden. Vid 15 års ålder sändes hon till Sankt Petersburg för att giftas bort till den ryske tsarevitjen Karl Peter Ulrik. Vid sin konvertering till den ortodoxa tron bytte hon namn till Jekaterina Aleksejevna. Äktenskapet var mycket olyckligt då de båda makarna stod mycket långt ifrån varandra. Karl Peter Ulrik var på det intellektuella planet underlägsen sin maka och hans behandling av henne fick ryktena om skilsmässa att florera.
.
Katarina hade tidigt upptäckt, och fallit för, upplysningens idéer, men till skillnad från sin make var hon försiktig och höll sig väl med prästerskapet. Hon visade också stor respekt för rysk kultur och lärde sig även ryska. I januari 1762 besteg Karl Peter Ulrik tronen under namnet Peter III. Han gjorde sig snabbt impopulär genom ett flertal reformer vilka missgynnade de högre stånden. I juli samma år avsattes han för att senare mördas. Detta på anstiftan av Katarina.
.
Katarinas första åtgärd var att riva upp de reformer som Peter III hade genomfört. Främst då indragandet av klosterjordarna. Därefter genomförde hon en försiktig förändring av Ryssland. De mest betydande förändringarna var att hon fastställde att bojarerna hade rätt att sälja sina livegna utan att behöva sälja jorden de bearbetade samt att hon genomdrev en ökad centralisering av förvaltningen. Dessa reformer väckte missnöje och 1773 startades ett uppror i de sydöstra delarna av Ryssland. Upproret leddes av kosacken Pugatjov och krossades först på hösten 1774.
.
På det utrikespolitiska området var Katarina både aggressiv och framgångsrik. Hon deltog i alla Polens delningar (1772, 1793 och 1795) varvid stora landområden förvärvades. 1768-1774 och 1787-1792 låg hon i krig mot Osmanska riket och i de freder som följde utvidgades Ryssland avsevärt. Den 6 november 1796 dog Katarina den stora.
.
Hon förklaras som en av de mest framgångsrika och mäktiga regenter i Rysslands historia, men många har varit ganska hemska mot henne, bla genom att förbise hennes bedrifter, som överskuggats av hennes kärleksaffärer.
.
I SANNING EN MYCKET INTRESSANT KIVNNA! En kvinna som satt spår i historien.
.
Idag så har vi varit ute på en långpromenad i snön Elvis och jag. Han verkar bara förundrard. ¨Det är ju hans första år med snö. Katterna visar ingen som helst lust att gå ut. De ligger på den gosiga yllepläden på bäddsoffan inne i mitt rum. Den tog vi med oss från vårt fritidshus i Höga Kusten och de har alltid tyckt om att ligga på den. Ja, jag har faktiskt ett alldeles eget rum! Rena rama lyxen! I det har jag den där fina soffan, ett gammalt fint, runt soffbord, som egentligen är ett matbord med 2 klaffar. Jag köpte det i Frånö på Auktionshuset där för 26 år sedan. De svarvade benen är vitmålade och bordsskivan samt lådan är lutade samt behandlade med kaffepulver i vatten vilket har gett en fin färg. Ernst visade det i ett program för länge sedan. På detta har jag möbelvax. Där finns också en golvlampa samt 2 bordslampor i oxiderad mässing. Alla har skomakarskärmar. Golvlampan står vid soffan och de andra står i fönstret samt på mitt skrivbord. Det är antikt och kommer från makens mormor. Jag har försett det med en överdel med lådor och oval spegel. Där har jag min laptop samt där scrappar jag och syr när jag använder symaskinen. Ovanför skrivbordet har jag ett vackert furuskåp med glasdörrar och glassidor. Där förvarar jag fina saker jag fått. Inne i det är det bl.a 2 bordsdekorationer som fanns på vårt bröllopsbord. Brudbuketten är intakt (torkad) och står uppe på skåpet tillsammans med foton på mina och makens barn när de var små. Jag har också en fin inglasad hög bokhylla där inne. Den heter Mårbacka. På sidorna av den finns rundade hyllor där jag har böcker och prydnadssaker. Jag har också en antik stol med lädersits vid skrivbordet. Jag tycker om det här rummet. Här kan jag sitta och läsa samt göra allt jag tycker är roligt. Glömde att säga att min keyboard och gitarr också står därinne.
.
Ska snart iväg till ICA och köpa smör, mjölk, saffran och ägg för jag ska baka litet idag. Det blir lussekatter och saffransskorpor med mandel samt några olika sorters småkakor. Jag ska göra litet eftersom inför julen. Alla kommer ju hem och det är roligt att finna något gott att ta fram. Det är -4 grader ute och det snöar litet lätt. Vinden har bedarrat och det är lugnt ute. Snön ligger så vacker på alla trän och buskar. Hoppas, hoppas att det blir en vit jul i år.
.
Ska sätta mig ner och brodera kedjestygn igen ett tag innan jag drar ner på samhället. Känns roligt att det blir så fint. Hade inte varit snyggt med vitt garn till det röda. Det är mycket vackrare med naturfärgat. Det bryter inte lika hårt
.
Sköt nu om er alla där ute i cyberrymden!
Varmgo´hjärtekramen från Stintan i julkortet av Robertsfors.

Kommentarer

Postat av: Stintans dotter

Publicerad 2008-11-25 13:36:37

Hej hej, nu har jag hittat till din blogg =) Ville bara säga att jag saknar dig, men snart är det jul!Kramar

Postat av: Lillemor

Publicerad 2008-11-25 14:17:22

Hej!

Vad roligt att du hittade hit, gumman min!

Jag håller på att längta ihjäl mig efter dig -men- snart så är det ju jul och då kommer du hem. Ser verkligen fram emot det!

Du får göra "Mommas senap" själv för det är du bäst på... så är det bara..ingen kan få den som du. puss

Postat av: Cilla

Publicerad 2008-11-25 16:52:04

Kul att läsa om namnens betydlese hos dig!



Min morbror heter Karl-Enar Persson. Han har nu varit pensionär ett tag och jag tror han gick hem tidigare pga en besvärlig rygg. Han lider av samma diskbråck som jag, så jag vet att sitta och köra det är väldigt jobbigt många ggr.



Ha en trevlig kväll.

Postat av: Lena

Publicerad 2008-11-25 16:55:42

Skicka lite lussebullar hit också :) Orkar inte tänka på bakning...än, men inspirationen kanske kommer vad vet jag? :) Dock kan jag meddela att huset är pyntat...så det så :) Ingen mera snö fick vi den här gången heller...bara fläckvis har vi och lite småhalt ...men det har slutat blåsa...skönt :)

Postat av: Lillemor

Publicerad 2008-11-25 17:10:36

Hej Cilla!



Jaa..jag tänkte jag skulle försöka göra når eljest :) ...

som kanske ingen annan har..vad vet väl jag?

ska höra med mina vänner här om de vet viken han är.



Hoppas att din rygg inte ska värka så mycket ikväll. Tänd ljus och drick litet glögg och bara myyyys!

kram från Stintan

Postat av: Lillemor

Publicerad 2008-11-25 17:15:47

Lena!



Skickar litet inspiration ner till dig i Ramstafjärden**



Jag är inte klar med pyntet så där är du klart före mig :) Men jag räknar med att gardinen ska vara klar innan fredag och då ska också stakarna och stjärnorna vara i fönstren.



Hälsa maken och en stor kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela