la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Seger

Publicerad 2009-01-21 13:36:48 i Allmänt,



Nu har det skrivits historia i USA. Äntligen har man fått en svart president.
Vi här i Europa skulle kanske hellre kalla honom mulatt. Mamman är vit och pappan svart. Men i Amerika finns inte det begreppet. Antingen är det svart eller så vit.
Vilken seger! Jag fick tårar i ögonen när jag såg människomassorna som hade samlats i Washington. Det var miljontals människor som kameran kunde fånga. Så småningom lär vi ju få veta på ett ungefär hur många som kom.

När Baracks föräldrar gifte sig så var det fortfarande olagligt med blandäktenskap i  vissa delstater i USA. De kunde inte gå på restauranger som var förbehållna vita. Det var många skolor som inte var öppna för svarta. Ja, de flesta var ju det då. Vi, som bor här i Sverige, har nog svårt att förstå vad de har utsatts för.

Det finns inget utrymme till mjukstart för den nyblivna presidenten. Idag blir första dagen på jobbet och efter en traditionell bönestund i huvudstadens National Cathedral håller Obama ett möte med sina säkerhetspolitiska rådgivare.

Presidenten har ett vallöfte att hålla att så snabbt som möjligt ta fram en plan för hur tillbakadragandet av trupperna i Irak ska organiseras.

Den nya presidenten kommer istället att intensifiera truppnärvaron i Afghanistan. Syftet är att hitta och eliminera Usama bin Laden.

Samtidigt har Barack Obama lovat att stänga Guantanobasen. En av de första åtgärderna blir att stoppa 120 krigsförbrytartribunaler som pågår på basen. Tribunaldomarna väntas ta ställning till begäran under onsdagen.

Stoppet gäller 21 pågående fall, inklusive de fem Guantanamofångar som anklagas för att ligga bakom attackerna på New York och Pentagon den 11 september 2001 och som hotas av dödsstraff.

USA: s ekonomi blir också något han måste ägna mycket tid samt. Krisen, med 2.8 miljoner förlorade jobb under 2008, är något som måste ändras på.

Miljön är också en het fråga i USA. Man måste ta ett större ansvar där och resten av världen trycker på.

Jag önskar USA:s nye president lycka till i hans nya ämbete!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-01-22 21:11:01

Bra skrivet! Håller med! Kramiz

Postat av: cilla

Publicerad 2009-01-23 13:39:07

nej han är inte polisanmäld, av hänsyn till hans föräldrar och sin bror. Du vet säkert vem dom är eftersom du varit här i bönhamn. Östman är efternamnet. Hans pappa är ju kusin med Nordlanders Nolihamna

Postat av: Lotta

Publicerad 2009-01-26 18:31:00

Tack för intressant läsning! Kramar till dig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela