la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Oktober

Publicerad 2009-10-08 11:37:02 i Allmänt,

 



Nu är det



Alla årstider har sin charm.
---



OKTOBER

Frosten nyper strängt
i kvardröjande blomma
Hårdhänt är hösten

---



HÖSTENS DAGAR

Höstens dagar äro genomskinliga
och målade på skogens gyllne grund...
Höstens dagar ler åt hela världen,
det är så skönt att somna utan önskan,
mätt på blommorna och trött på grönskan,
med vinets röda krans vid huvudgärden...
Höstens dag har ingen längtan mer,
dess fingrar äro obevekligt kalla,
i sina drömmar överallt den ser,
hur vita flingor obevekligt falla...

~Edith Södergran ~

---



HÖST

Hösten städar sig själv med vindar.
Under lönnarna lyser det åter
så som vi år efter år blivit vana att se:
Lövkronornas ljust betagande sätt att falla,
lättheten hos lövhögarna där de vilar på jorden.
Deras skenbarhet döljer ingenting.
Deras sken upplivar sinnet, skänker
en lättnad även sedan de tjänat ut.
De lovar ingenting
och det är skönt.
Deras ärliga frånvaro av löfte
lyser med en egen skönhetsglöd.

En dikt av Harry Martinson
Ur samlingen "Dikter om ljus och mörker" 1971

---




Ser du dessa vissna löv,
vissna löv i vinden -
så är jag ett visset löv,
visset löv i vinden -
Döden skall mig fatta
i sin gamla kratta -

...Åh, jag är väl ännu röd
ännu röd om kinden -
fast jag är ett visset löv,
visset löv i vinden.

En dikt av Nils Ferlin
Ur samlingen "En döddansares visor" 1930

---



HÖSTVISA

Det glimmar i guld och klaraste rött,
det prasslar så sakta i parken,
ty hösten är kommen, och björkar och lönn
de fäller nu bladen till marken:
"Så fall, våra blad, fall mjukt och lätt,
vi väver ett täcke så varmt och så tätt,
vi väver ett täcke åt marken.

Se vintern är nära, och vädret är grått,
nu måste vi värma och lysa!
Vi väver ett täcke så varmt och så gott,
att blombarnen icke må frysa.
Sov gott, alla blombarn, sov gott, sov sött,
vi väver ett täcke i guld och i rött,
vi väver ett täcke åt marken."

~ Elsa Beskow ~

---

Här kan du se ett fint bildspel om hösten:
http://hem.passagen.se/farila/autumn.htm

Kommentarer

Postat av: Susanne ♥

Publicerad 2009-10-09 11:52:59

Kul att du har hittat till min blogg!



Jättefina höstbilder, du kanske ska vara med i min fototävling?!



Susanne ♥

Postat av: Lillemor

Publicerad 2009-10-09 15:02:49

Tack för det Susanne!



Nää..tror inte det...men jag ska lägga dig som favorit för jag tycker du har en fin sida. Ska bli kul att läsa där.



Jag ska snart börja en kurs i photo shop så jag lär mig mer om hur jag ska göra bra bilder. :)



// Lillemor

Postat av: ingmarie

Publicerad 2009-10-10 11:50:43

Vad bra bilder vännen...då kan du lära mig sedan. köpte photoshop 7.0 men fattar inte mycket eller också är jag lite trög i skallen.

Ha en fin lördag min vän

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela