la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Swingin´ in Black & White

Publicerad 2011-04-16 09:55:54 i Teater/musik,



Det blev en höjdarkväll igår! Tänk att lilla Robertsfors fick hit så bra dansare!


Swingin in Black and White Swingin in Black and White, med sju medlemmar ur det världsturnerande swingdanskompaniet Harlem Hot Shots besökte oss igår kväll

Det världsturnerande svenska swingdanskompaniet ”Harlem Hot Shots” väver ihop dans, film och sång, och bjuder på en resa till 1900-talets swingiga första hälft. Publiken får möta några av de hetaste artisterna från jazzens storhetstid, i klassiska dansnummer tillsammans med dansarna på scen. Allt binds samman till en resa genom svensk, europeisk och afroamerikansk jazzhistoria. De sex medverkande dansarna bjuder på allt från sångnummer till charleston, stepp, lindy hop och jitterbug – i absolut världsklass!

Med denna dansföreställning kan ni ge den trogna teaterbesökaren en ny upplevelse, nå en jazzintresserad och dansande publik (både yngre och äldre) och skapa samarbeten med Folkets Hus-föreningen, jazzcaféet eller dansskolan.

Harlem Hot Shots
Med en drygt 25-årig historia bakom sig har kompaniet genom sitt engagemang och hårda arbete varit tongivande i de senaste årens swingdansvåg. Bl a anordnas varje sommar världens största swingdansläger i byn Herräng, norr om Norrtälje, där de är starkt drivande.

Harlem Hot Shots arbete är en konstnärligt professionella och artistiskt återskapande. All verksamhet utgår från dåtidens ideal och i mångt och mycket handlar allt om rekonstruktioner och tidstrogna ramverk. Kompaniet ägnar sig inte åt vare sig moderniseringar eller kompromisser. Istället emanerar såväl musik, danser som kostymer och helhetspresentation direkt från de verkliga källorna i form av autentiskt material från gamla filmklipp samt mängder av möten med dansare och musiker vilka var aktiva i framförallt USA under 30- och 40-talen. Inga mellanhänder eller förvanskningar. Inga lättvindiga anpassningar eller genomskinliga schabloner. Bara naken swing.

Gruppen har totlat 9 medlemmar som var för sig sitter på starka inviduella egenskaper och stryrkor, i denna turné kommer de delvis att alternera rollerna mellan sig, för de olika föreställningarna, eftersom alla så gärna vill ut och dansa i landet.

Ja, det var helt underbart, men jag är glad att jag tog med konsertpropparna så jag kunde njuta av musiken också.

Varmgo´kramen till alla tappra!

Kommentarer

Postat av: Kikkan (Kicksson)

Publicerad 2011-04-19 20:29:04

Halloj där uppe i norden !. Har läst en del av Din blogg här & även hunnit kika in lite på Din andra blogg, va trevligt Du skriver.. Hoppas vi fortsätter & håller kontakten framöver också. Kramar från ett sommarvarmt London. ♥♥♥

Postat av: Sjovillan Susanne

Publicerad 2011-04-27 18:34:55

Hej!

Tack för din kommentar ,tyger är designat

av Josef Frank och heter Teheran.

Ha det gott! Mvh /Susanne

Postat av: Lillemor Silfvernagel Nystedt

Publicerad 2011-04-28 09:42:44

Hej igen! :)

Det ante mig att Josef Frank hade designat det :) Vi har hans "Paradis" på svart botten inne i gästtoaletten (tapet) och hans "Eldblomma" i en del av hallen. Vi bara älskar hans alster.



Ha en fin dag i solen!

Bästa hälsningar // Lillemor



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela