la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Teaterbesök

Publicerad 2011-04-08 11:19:10 i Teater/musik,

I tisdags kväll var vi på teater och såg Färdknäpp. Litet roligt var det för Ingmar Virta som spelar Daniel bodde på samma gård på Östanbäcken i Härnösand som min mamma och pappa.


Underhållande 50-årskris

Teater Västernorrland gör tappra försök att lysa upp höstmörkret med Willy Russell-komedin Färdknäpp. Det lyckas till en del. Föreställningen är rolig för stunden men ger inga nya insikter. 

Komiska scener avlöser varandra på löpande band. Skådespelarna sliter som djur i hårt farstempo. De har en omedelbar publikkontakt. Roligast är det när Daniel (Ingemar Virta) och Robert (Iso Porovic) gör ett rollspel av Skavlan. Det blir en teater i teatern där Robert får utlopp för sin kändisdröm.
   Daniel har en svår 50-årskris och vill bryta sig ut ur radhusområdets krav på konformitet. Hans städande och perfektionistiska fru Pernilla förstår ingenting. När deras middagsgäster Jenny och Robert anländer börjar giftpilarna hagla direkt. De är ledare för radhusområdet Oasens aktivitets- och likriktningsprojekt och går ut hårt med vilka regler som gäller för uppförande och vintemperering.

Men allt rasar samman. Ikeasoffan går sönder, maten bränns vid och någon hugger huvudet av trädgårdstomtarna.
   Det finns mycket som är roligt och fyndigt i kritiken av de båda parens strävan efter att anpassa sig till någon sorts medelklassideal. Samtidigt är vissa figurer så hårt skruvade att det blir svårt att relatera till dem. Lena Carlssons överspända besserwisser Jenny är ett exempel. Hon ska föreställa karatemästare men av tekniken att döma när hon börjar slå omkring sig, kan hon inte ha tillbringat många timmar i dojon.

Pjäsen skrevs 1976. Samhället har blivit mer pluralistiskt och mångkulturellt sedan dess och nu spelas den som ren underhållning. Det finns en antydan om att Daniel är arbetarklass, och att det är därför han har svårt att anpassa sig i radhusidyllen, men uppsättningen gör ingenting av den konflikten. Willy Russell som så inträngande skildrade klassamhället i Timmarna med Rita, har här lämnat klassanalysen åt sidan och skapat någonting som närmast liknar en borgerlig salongskomedi.

Sammantaget var det en underhållande pjäs med många skratt från publiken. Jag tror dock att förekomsten av många runda ord och svordomar chockade en del i publiken.

Varmgo´kramen till alla tappra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela