la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

ÅSA-NISSE

Publicerad 2011-03-29 10:21:51 i Film,



I söndags var vi på bio. Vi såg såg "ÅSA-NISSE - WÄLKOM to KNOHULT".
Jag vet inte om jag normalt skulle ha sett den för den har fått rätt dålig kritik. Men man måste ju ta den för vad den är: buskis. Och jag lärde mig en sak: lyssna inte på kritiker utan bilda dig en egen uppfattning!

Anledningen till att vi gick är egentligen att min kusin, Ann Westin, spelar med i den. Hon var Anna-Greta från Ryd, en gåpåig käring. Jag måste då säga att jag höll på att skratta ihjäl mig åt henne. Bravo Ann! Det är klart att en komiker passar bra att spela buskis.


Min kusin Ann, alias Anna-Greta från Ryd, i blommig klänning.

I Knohult i Aneby församling, knappt sex mil nordväst om Vetlanda, står tiden tämligen stilla. Eulalia är trött på sin Nisse som ägnar sig åt allehanda uppfinningar i sin verkstad eller tjuvjakt i skogen istället för att laga gårdens vattenpump. När Eulalia i protest börjar bada i Champis och vattna blommorna med sprit, ser Åsa-Nisse inget annat råd än att laga pumpen. Som med alla hans uppfinningar får pumpen några extra finesser… När han drar igång den så mullrar det till i marken och upp kommer olja i stället för vatten!! Nu har inte bara Åsa-Nisse, utan hela Knohult, chansen att bli förmögna! Men Dunderpumpen visar sig vara kraftigare än någon kunnat ana och när skumma skånska oljemagnater med Sveriges regering i ryggen vill ha sin del av kakan utropar sig Knohult till republik. En brokig samling invånare gör sig redo att bjuda på tappert motstånd. Det börjar verkligen hetta till när det visar sig att pumpen tömmer alla oljekällor på vår jord. USA:s president hotar med anfall och han skickar också en stridsflygare som får vara med om ett verkligt äventyr i luften, när Nisse och hemvärnschefen är uppe i luftballongen och skjuter på de minerade luftskepp som är placerade över Knohult. Piloten får kontraorder att återvända till basen innan han hann bomba Nisses gård på Åsen. Sicken tur!
 Sjökvisten är som vanligt väldigt lättlurad.
Vad var det roligaste i filmen? Svårt att svara på. Mycket var roligt. Men när Klabbarparn, Michael Segerström, red på älgen så tjöt publiken av skratt. Om du inte har sett filem så tycker jag att du ska gå. Du får dig garanterat en rolig stund och många goda skratt. Det behöver vi alla.

Varmgo´kramen till alla tappra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela