la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Hohaj

Publicerad 2011-10-28 12:24:18 i Teater/musik,



Vi har varit på teater. Här i Robertsfors har vi en väldigt aktiv musik-och teaterförening. Det är så trevligt att få gå på föreställningarna. Det brukar vara 5-6 varje termin.

Denna gång såg vi Hohaj. Den spelas av Västerbottensteatern. Dramatiseringen av Elisabeth Rynells roman är gjord av Ellenor Lindgren, som tidigare gjort succé med Sara Lidmans Lifsens Rot. Matthew Zajac från Skottland återkommer nu för andra gången till Västerbottens-teatern. Senast vi såg honom var 2008 i When we dead awaken av Ibsen. Han kan inte svenska utan har lärt sig alla rubriker utantill. Strongt gjort!

Övriga skådespelare är Margareta Niss som Maria och Greger Ottossen som fader Knövel.

Den handlar om två tidsepoker. Till Hohaj kommer två människor vandrande i två olika tider. Båda är på flykt sin egen sorg och drivs allt djupare in i skogen, in i obebyggt land. Detta är i grunden en historia om att våga bli älskad och om att välja livet trots att döden står för dörren. Den som kommer i modern tid är Maria och den som kommer från en svunnen tid är Aron, som är från Skottland och som har dödat sin styvfar. Han flydde ut till sjöss, blev upptagen av en fiskebåt från Island och hamnade till slut i Simrishamn, där han började sin vandring norrut.

Han blir förälskad i Inna, som spelas av Ellenor Lindgren. Hon är perfekt för den rollen. Hennes mamma har dött och den despotiske fadern förbjuder henne att gå ner till byn och utnyttjar henne sexuellt. Tills slut så bestämmer sig dock Inna för att ge efter för Aron och gifta sig med honom. Kärleken har segrat. Han går iväg för att köpa ringar men kommer aldrig tillbaka. Efter några dagar kommer de som han bott hos över vintern och berättar att Aron gått ner sig i sjön. Inna blir kvar på gården och slavar under sin far. Hon kommer aldrig därifrån.

Jag tänker på hur hemskt det kunde vara för kvinnorna förr. Särskilt de som bodde långt bort från all ära och redlighet.


Gammal och utsliten dör hon vid brunnen en vinterkväll och dagen efter kommer Maria dit. Inna är fastfrusen vid marken. Maria går in i stugan och hittar saker som talar för den tragiska historien. Hon tar Arons kors och lägger det på Innas arm och breder en varm filt om henne.

Scenen är hela tiden densamma och skådespelarna går omkring i olika tider och det är det som är tjusningen, tycker jag.
Du har lyckats Ellenor Lindgren!

Sköt om er där ute och tänd ett ljus i höstmörkret!

Kram till dig från mig

"I ett soligt sinne är det alltid sommar"
©

Kommentarer

Postat av: wiper

Publicerad 2011-10-29 08:43:48

Själv älskar jag teater men det har inte blivit mycket på sista tiden. Härligt att ni har en sån levande teaterförening. Kul att det var ett sånt välspelat stycke och handlingen var bra och dramatisk. Sen gör det mycket till att skådespelarna passar till sina roller. Förstår att ni hade en högtidsstund.



Ha en fin lördag också

kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-10-29 10:14:36

Ja, vi hade verkligen en fantastisk stund. Vi kände oss helt trollbundna.

Visste är det trevligt med buskis emellanåt men man behöver också något mer allvarligt, tycker jag. Vi hade en lång diskussion efteråt och även kvällen efteråt pratade vi om den. Den satte spår.



Igår kväll var vi ute och åt och ikväll är vi bortbjudna på middag.



Ha en trevlig helg, kära du!

lördagskramen

Postat av: optimist

Publicerad 2011-10-29 14:41:50

Teater, på en sådan har jag varit en gång i hela mitt liv. Låter det märkligt? Nja, kanske det, men bara för andra, än för min omgivning som känner mig.

Den pjäsen jag såg då var med Meta Velander och Ingvar Kjellsson, hette Rut och Ragnar, och det var i fjol.

Tänk, så roligt för dig att ha fyra katter att omge dig med. Katter är mitt älsklingsdjur, har haft katt i stor del av mitt liv.

Har ni någon snö? Pratade med min bror i Tre-sjö idag, ingen snö, inte heller hade min syster i Vännäs någon snö.

Trevlig helg och kram till dig.

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-10-29 15:29:10

Nää.. man kan ju ha andra små godbitar här i livet :) Så inte tycker jag det är märkligt.



Vi har ingen snö än. På torsdag ska vi åka till Åre och då får vi se om det är någon snö där.

Vinterdäcken är på sedan drygt en vecka sedan.



Ha det gott! kram

Postat av: Kikkan

Publicerad 2011-10-30 15:46:37

Alltid kul att gå på teater. Var Du med i barnteater gruppen som en del lärare från seminariet hade i H-sand??? Det var jag, tillhörde baletten i gruppen!!! Arbetade sedan hos en familj som au-pair & barnens morfar var teater direktören Sir Bernhard Miles, gissa om jag var bortskämd med att se hur mycket teater/musikaler som helst, sedan fortsatte det genom mitt jobb som reseledare. Vi var ju "tvungna" att se vad som erbjöds i London's teatervärld. Numera blir det bara teater/ musikal någon gång om året. Tycker nog att biljett priserna är en aning dyra!! Är ju inte van att betala!!! Ha en bra vecka. Många kramar Kikkan ♥♥♥

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-10-30 16:33:47

Nää..jag var inte med i den gruppen. Tyvärr, för det hade varit roligt. Däremot så dansade jag balett i några år hos Ingrid Malmström. Men jag var nog mer den sportiga tjejen. Jag gillade ju att spela handboll, åka långrör och att simma.



Vilken upplevelse för dig att få vara hos dem! Där har du minnen för livet Kikkan.



Jag förstår att priserna i London är dyra. Det är de inte här. De flesta föreställnïngar här subventioneras och är man medlem blir det billigare. :)



Tack! Vi åker ner till mon på onsdag eftermiddag och till Åre på torsdag :) Skriver mer om det i ett mail till dig.



Ha det gott du med!

Varmgo´kramen // Lillemor

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela