la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Mitt nya liv

Publicerad 2011-10-24 16:53:28 i Allmänt,




Jag har väldiga problem med höger höft. Det ställer till en hel del för mig. Jag kan t.ex. inte promenera långt för jag får så ont. Hunden får jag ta upp till skogen så han får springa av sig ordentligt varje dag. Tur att den är så nära! Eftersom jag har psoriasisartrit så har jag fått artros i höften och muskelfästena smärtar också. Det här har jag dragits med i över ett år men just den här smärtan hjälper inte av att jag blir behandlad med cellgift och antiinflammatorisk medicin mot artriten. Jag har prövat akupunktur, men höften vill inte svara på det. Annars så funkar det bra på min nacke så jag ska få det där  istället.

I fredags var jag till min rara sjukgymnast Anna.    Hon är alltid så glad och hjälpsam. Vi satt och pratade länge och hon föreslog att jag skulle börja cykla på Robertsforshälsan. Landstinget har köpt in sig där så det är bara att boka tid. Det går på högkostnadskortet. Jag fick registrera mig på Robertsforshälsan och fick en engångskod så att jag skulle kunna byta den när jag väl hade loggat in mig i systemet.

När jag kom hem fixade jag det där och bokade sex tider framåt. Idag, måndag, var jag där och cyklade för första gången. Det gick jättebra! Men Anna hade sagt att jag skulle börja med en halvtimme. Jag hoppas på att cyklandet inte enbart ska sätta fart på blodcirkulationen i höften utan också hjälpa mig med överflödiga kilon.

<--------- Kanske om 1 år?

Jag har också varit och handlat GI-mat för en vecka framåt. Jag har gått upp så mycket i vikt så nu måste jag bara ta itu med det. Maken skulle inte heller må illa av att gå ned litet.

I morse blev det omellett med paprika och purjolök samt makrill i tomatsås. Till lunch: grillad kycklingfilet med grönsallad och dressing bestående av olivolja, vinäger, dijonsenap, salt och vitpeppar. Till mellanmål har jag tagit 1½ dl yoghurt och jag sparar äpplet till kvällen. Till middag ska vi ha kryddiga köttfärsbiffar med sallad samt wokade grönsaker. Maken får bulgur till det. Inte jag. Jag kör med rivstart i två veckor.

Jag hoppas att jag ska klara av detta. Egentligen är det inte svårt. Man utesluter helt enkelt bröd, go´fika, potatis, ris och pasta. Nu är det de långsamma kolhydraterna som gäller.

Jag förväntar mig glada tillrop och uppmuntrande ord!

Tänd ett ljus i höstmörkret!

Sköt om dig där ute! Kram från mig

"I ett soligt sinne är det alltid sommar"
© Lillemor

Kommentarer

Postat av: wiper

Publicerad 2011-10-27 09:26:50

Jag har själv fått en ny höftled för 4 år sedan. Jag fick en broskfraktur i ett knä efter en olycka och dom kunde inte operera då så jag gick och snedbelastade i flera år och sen blev höften påverkad. Efter operation så är jag helt återställd. Cykla var det enda jag kunde göra då för jag haltade enormt. Har du röntgat höften? då ser dom direkt om nåt är nedslitet. Jag försöker också gå ner i vikt men det är jättesvårt när suget är som värst. Akupunktur är jättebra när det funkar. Jag har fått det för nacken.



Ha en fin dag

kram

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-10-27 10:55:30

Hallå där tjejen!



Vad bra att de kunde hjälpa dig!

Jag har fått min höft röntgad. Jag har ju psoriasisartrit och det angriper leder och muskelfästen. Av det har jag fått artros i höften. Det är konstaterat. Men min ena fot roterar också inåt och jag har varit på ortopedtekniska och provat ut inlägg. Jag ska tillbaka dit den 17:e november och då ska jag få dem. Vi får se om det blir bättre av det. Jag cyklar nu varje dag för att få igång blodcirkulationen i höften men även för att bygga upp konditionen eftersom jag inte kan promenera långt. Får så infernaliskt ont då.



Jag hoppas att det ska lösa sig. Blir kanske bättre om jag går ner i vikt också. Jag har gått ner 5 kg.



Kram till dig

Postat av: optimist

Publicerad 2011-10-27 17:43:24

Från mig får du verkligen glada tillrop och lycka till. Jag vet, detta med bantning, att gå ner i vikt är så svårt.

Jag skulle vilja gå ner 7 kilo, men icke sa nicke, det är stört omöjligt. Så jag håller verkligen på dig och hoppas att du ska lyckas.

Det är ju dubbelt så svårt då man har någon sjukdom att dras med, värk och sådant.

Kram!

Postat av: Stintan

Publicerad 2011-10-27 19:03:19

Tack för det! :) Vad bra att jag får en som hjälper till!



Du får köra med GI-mat. Då går man garanterat ner. Jag har gått ner 5 kilo snart och det känns bra. Men jag behöver gå ner mycket mer. Det är bara att kämpa på.



Jag cyklar varje dag i en halvtimme på sjukgymnastens inrådan och det har väl tagit emot att komma iväg de här dagarna. Jag började i måndags. Men efteråt är det skönt.



Kram till dig från ett regnigt Robertsfors

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela