la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Insnöad!

Publicerad 2012-01-19 19:25:26 i Allmänt,





Ja, du kan själv se hur det ser ut från min balkongdörr. Att kortet ser suddigt ut beror inte på att glaset är smutsigt ... hihi ... utan för att det snöar.

Idag skulle jag fara och kompletteringshandla till baket som jag håller på med. Maken ska ju promt ha 60-årskalas. När jag fyllde både 50 och 60 då rymde jag fältet. För vem är det som får fixa? Vi hade en diskussion om det i helgen. Om jag hade velat ha kalas när jag fyllde då hade jag fått fixa det och nu när han fyller så ska jag fixa det. Karlar tänker då inte på sånt. Eller? Han tyckte att vi skulle köpa allt vi behövde men det känns inte rätt heller. Det skulle bli väldigt dyrt också. Och jag måste ändå duka och göra sånt. Jag klagar inte på min man för han är världens bästa; omtänksam och kärleksfull, men vi har inte samma "tänk" när det gäller sånt här. Det blir jättemånga som kommer för han har ju skickat ut inbjudningskort också. Utom till dem som bor i närheten. Jag tog deras inbjudningskort när jag gick ut på bajsrundan med hunden för några dagar sedan. Jag har i alla fall sagt till honom att han måste ta ledigt nästa fredag för på lördag ska kalaset äga rum. Han får lov att hjälpa till med städningen. Så det så! Han brukar inte behöva göra det så ofta eftersom jag är hemma på dagarna. Han är bortskämd.

Vad långt det där blev då. Jag kan inte fara ut med bilen för jag är insnöad. Inget vidare alls! Jag tyckte att vi har fått nog med snö här uppe men det tyckte inte vår Herre. Jag får inte skotta för jag har en nackskada. Och jag har inte lärt mig att köra snöslungan. När maken ska ut ikväll med den då ska jag också ut för att lära mig. Han kan ju bli sjuk och då står jag där. Visserligen kan jag ringa efter en som har traktor men det kostar ju. Jag ska minsann se till att jag kan klara mig själv! Vad är det de säger? "Bra karl reder sig själv". Men hur ska man översätta det då till en kvinna? Joo..det här ordspråket kanske: Själv är bästa dräng, eller piga kanske?
Bakom varje framgångsrik man står en kvinna. Eller hur? Hur skulle de klara sig utan oss? Nu ska jag inte gnälla mer om kalaset. Det ska bli kul!

Jag tänker på mitt kakbak och då kom jag på detta: Bättre skämmas fem minuter än att ångra sig resten av dagen. Man tar två kakor men borde egentligen bara ta en. Jag hoppas att jag inte ska trilla i fällan alltför mycket för jag ska baka såååå goda kakor. Vad mycket roliga ordspråk det finns!

Nu ska jag äta lunch. Det blir kycklingklubba med litet pasta och grönsaker. Till middag ska vi ha stekt strömming med potatismos. Jag måste kolla först om jag kan äta stekt strömming på vanligt vis eller om jag måste utesluta paneringen. Ska se i checklistan. Ska i alla fall steka mina i en annan stekpanna för jag ska nog inte ha smör, bara litet olja. Men vad håller människan på med egentligen? undrar du säkert. Jag har gått med i Viktväktarna online så jag räknar ProPoints= pp.
YES! Jag har kollat i listan. det är bara 5 pp i 100 g stekt, panerad strömming och 6 pp i 250 g potatismos. Nu blev jag glad! Det är inte alltid man får färsk strömming till middag. Maken ringde och sa att han hade köpt inne i sta´n. Det får bli kålsallad till den.

Jag har bara varit med i Viktväktarna i en vecka men jag hade gått ner 1,1 kg. Det känns jättehärligt och jag känner mig väldigt taggad. Jag måste gå ner för jag har besvärl med lederna. Det är redan många som vill vara min vän och som följer min blogg där inne. Det känns bra att bli peppad av andra och att jag också kan bidra med det.

Tände ett ljus i vintermörkret!

Ha det nu så bra!

Varm vinterkram från mig.

Kommentarer

Postat av: Gudrun Eriksson

Publicerad 2012-01-19 21:31:48

Är det inte så att han gör en massa annat som du inte kan eller vill. Så i det långa loppet är det nog ganska rättvist. Men det behöver vi ju inte erkänna för männen. :-)

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-01-19 22:29:17

Jo, men självklart är det det. Inte ville jag förringa hans insatser. Han gör ju jättemycket nere på mon med reparationerna. Det var inte så jag menade. Och ikväll har han ju kört snöslungan. Han stekte strömmingen också när jag gjorde moset och kålsalladen. :) Så visst ska jag se till att han får en fin födelsedag. men vi ska fira den i dagarna 3. Först på lördag och sedan om några veckor när vi ska fira tillsammans med mina barn och deras familjer samt min bror och svägerska. De har så långt att åka och det blir besvärligt för småbarnen. Den tredje gången blir nere på mon med de vänner vi har där. Men det blir bara skoj.



Klart vi inte ska erkänna det ;))

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela