la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Löpbandet

Publicerad 2012-01-20 11:56:23 i Allmänt,




Nu har jag gått på löpbandet i 15 minuter. Tyvärr orkade jag inte mer. Det är inte alls samma sak som att gå 15 minuter ute, eller 20, 30, 40. Det är mycket jobbigare för gången blir mer statisk. Man måste hålla exakt samma tempo hela tiden och kan inte stanna upp något alls. Självklart är det effektivt men inte alls lika skönt som att promenera. Tacka vet jag att gå med stavarna! Men skönt ändå att ha ett hemma så man kan få litet motion i alla fall. Märker att min kondis togs ner efter förkylningarna jag haft.




För 6 år sedan åkte jag till Turkiet med en väninna. Min målsättning med resan var att sola mycket (jag har psoriasis och hade då ännu inte börjat få behandling med cellgift) samt att gå med stavarna minst 5 km varje morgon. Ni skulle ha sett minerna på de turister jag mötte samt befolkningen! Det var en syn för gudar. En del pekade t.o.m. Andra skrattade. Alltid kan man glädja någon, tyckte jag. Det bjöd jag på.




Jaha, och varför går jag då på löpbandet idag? Jo, för nu snöar det idag igen!!! Det kommer bara att bli en kort runda med vovven så han får göra nr. 2. Han gillar inte när det blir mycket snö under magen. Han är ju en liten hund.
Men jag vill få min motion i alla fall idag. Kanske jag ska sätta honom på löpbandet? Det har jag sett Ceasar Milan göra. :) Nää, han skulle nog inte gilla det och han är ju för övrigt vältränad, till skillnad från matte.

I helgen ska vi lägga in nytt golv i lilla hallen här hemma. Förra helgen tapetserade vi och målade boiseringen. Jag ska måla en spegelbyrå svart som ska vara där samt klä om en stolsits. Jag hoppas också på att hinna med en del av det som ska bakas. Men jag har ju hela nästa vecka på mig så det fixar sig.

Ikväll blir det kyckling i lergryta med rostade grönsaker. Jag ska göra den där kladdkakan som jag hade receptet på från en Viktväktarbok och även göra litet yoghurtglass. Vi har köpt en glassmaskin och gör glassen själva nu. Då vet man vad som är i. Vi brukar göra på vaniljyoghurt och bär. Det blir jättegott och just inga pp i.

Ha nu en riktigt trevlig helg! 
 
Tänd ett ljus och låt det brinna!

Varma vinterkramar från mig.



Kommentarer

Postat av: Kikkan

Publicerad 2012-01-20 18:06:49

Åh vad Du är duktig med löpband , viktväktarna etc.. Gratta 60-åringen, vi firade gubbens förra året (bra att ha "toyboys" fniss...!!)och åkte ner till Costa del Sol. Hade "öppet hus" c;a 1 månad efter och hade urtur med att vi kunde vara ute i trädgården hela eftermiddagen- i slutet av Mars- Men Himmel vad med snö Ni har, tror hela Sveriges snö har kommit upp till Er. Vi hoppas här på 'nada' snö, det blir sån kaos även om det bara kommer några mm av den vita varan. Vi köpte en snöskyffel förra året och jag hoppas den får stå och samla damm ute i garaget. Önskar Er en trevlig helg utan mer snö och lycka till med bakandet. Kramar Kikkan ♥♥♥

Postat av: Skrivmoster

Publicerad 2012-01-23 10:38:09

Jag trodde att det skulle vara så bra med motionscykeln men fy och usch så tråkigt! Löpband låter väl bra men det krävs nog en viss teknik där. Med tiden lär man sig väl! Det låter som om det är rätt kämpigt faktiskt. Då gör det nog nytta!!



Här bara snöar det och är hur mycket som helst!

Jag får ta min spark och ge mig ut i alla fall.



Kram och ha det gott!

Postat av: wiper

Publicerad 2012-01-23 12:57:31

I går pratade jag med min man om att vi borde skaffa ett löpband dom gånger vi inte kan gå ut, sen kommer jag in här och ser att du har ett. 15 minuter är inte alls illa och man måste nog arbeta upp flåset och det kan ta ett tag. Vad har du för gåband? är det nåt du kan rekommendera till oss?.



Kul episod i Turkiet ;)) ja du dom har nog aldrig sett nåt sånt. Härligt att ni varit dit för jag har hört så mycket bra om det som turistmål. Ser att ni håller på med en del reprartioner och vad kul att få in nytt golv. Nu påminde du mig om att vi måste köpa en lergryta. Kom ihåg hur gott allt blev och även kalorisnålt och nyttigt. Vi körde med det ofta förr och borde göra så igen. Man får nog köpa sig en glassmaskin också för det låter så gott när du berättar.



Ha en fin dag

kramar

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-01-26 17:04:37

Kikkan..



Hej!

Oj, hade ni så länge! Här blir det också ett tag. Först nu på lördag, sedan med mina barn nere i Sundsvall och så slutligen med våra vänner som vi har nere vid mon. Jag vet inte riktigt när de andra gångerna blir men någon gång under februari-mars.



Du kan bara inte ana hur mycket snö det är här nu. Mer än de 2 sista vintrarna.



Jag har bakat sju sorters kakor och kalljästa bullar samt att jag ska göra jordgubbstårtor och en vegetarisk smörgåstårta till Samuel, Christers äldste son. Den stora smörgåstårtan har jag beställt. Kände att jag bara inte orkade göra den också.



Varm vinterkram till dig :)

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-01-26 17:09:54

Skrivmoster..



Jaa, inte är det så kul med motionscykel. Inte löpband heller ... men vad gör man inte?



Nu har det blivit dåligt med motionerandet ett tag för jag har hållit på att baka som en idiot. Jag brukar inte baka kaffebröd så det har tagit litet tid. Det har liksom inte gjort sig själv.

Ska ta tag i det till veckan igen.



Kram till er båda från Lillan

Postat av: Stintan

Publicerad 2012-01-26 17:21:59

wiper...



Vi har köpt vårt promenadband på Claes Olsson. Det är bra tycker jag. När vädret inte är så bra är det ju skönt att kunna gå ändå. Men du får hålla i dig i början för det tarvar viss teknik. Men man lär sig snabbt.



Jag har varit i Turkiet 5 gånger: 2 gånger i Alanya, 1 i Bodrum och 2 gånger i Marmaris. När vi var i Bodrum åkte vi till Efesos, den antika romerska staden. Det var verkligen en upplevelse!



Efesos var under antiken en viktig hamnstad på Mindre Asiens västkust med omkring 250 000 invånare. Staden hade god åkermark[1] och blev det joniska Greklands ekonomiska centrum och senare en av det romerska imperiets viktigaste metropoler. I staden fanns bland annat ett av världens sju underverk, Artemistemplet. Enligt kristna legender ska jungfru Maria, Jesu moder, ha dött i Efesos dit hon tagit sig tillsammans med aposteln Johannes efter korsfästelsen. Där hon hade sitt hus har man byggt ett litet kapell på grunden.

Man kunde känna historiens vingslag. Det kan jag rekommendera.



Kramen till dig och din gube :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela