la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Mer änglar

Publicerad 2012-11-27 13:16:00 i

Ibland undrar jag vad jag tänker med. Men bara ibland. Nej, skämt åsido. Rätt ofta faktiskt
.Jag skrev ju om änglar för ett tag sedan. Hur kunde jag glömma bort mina mest värdefulla änglar, tjockänglarna, som är gjorda i keramik av en mycket berömd keramiker från Linköping.
Hennes namn är Amie Stålkrantz.
 
Alla mina tjockänglar har namn.  Det är jag som har döpt dem. Den största heter Emma. Ängeln med rakt hår heter Asta och den med krulligt heter Emilia. Den minsta ängeln är en pojkängel och bär namnet Fritiof.
Den stora ängeln som hänger på väggen heter Lillemor, men henne har jag inte döpt själv. Jag gillar verkligen de här änglarna för jag känner mig ensam om dem. De är alla unika. Det finns ingen som är likadan.
Och jag har inte köpt någon av dem. De bara kom flygandes.
 
 
Amie Stålkrantz, keramiker född den 9 april 1930,
dotter till för
rådsförvaltare Uno Stålkrantz och Jenny Litz. Amie är utbildad vid
Konstfack i Stockholm 1948-52, därefter anställd vid Älvsjö Keramik och hos Knut
Brinck Keramik. 1959 får hon en förfrågan av Lennart Sjöberg, grundaren av Gamla
Linköping, om att flytta till Linköping och där starta en keramikverkstad.
Eftersom Amies make redan bor i Linköping är valet inte svårt. Samma år öppnar
hon en verkstad i Anderska gården och där tillverkar hon drejat prydnads- och
nyttogods, djurfigurer, änglar och väggreliefer.
 
2006 börjar Anders Wång arbeta i hennes verkstad och
när hon väl bestämmer sig för att lämna Gamla Linköping och den Anderska Gården,
överlämnar hon lokalerna till Wång. Från 2007 arbetar Amie i sin Ateljé hemma i
Landeryd och där ägnar hon sig åt stora verk anpassade för utställningar. Amie
signerar sitt gods med hela namnet eller bara "Amie".
 
 
Änglarna har flugit färdigt
 
Från Corren 2007-12-31

Änglar och katter har följt Amie Stålkrantz som keramiska kännemärken genom åren. Änglarna kom till mer av en slump inför hennes allra första julmarknad i Gamla Linköping.

- Det var december och "Änglar finns dom?" var i ropet, så jag spände upp blått tyg i den tomma lokalen och hängde upp massor av änglar. Jag har gjort dem periodvis genom åren - men nu har de nog flugit färdigt. Det är farligt att fastna i för mycket turistprylar på en sådan här plats. Till viss del har jag nog gjort det.

Vilka är de viktigaste egenskaperna för en keramiker?

- Man ska ha bra fantasi och vara ordentligt skolad, både för formgivningens skull och för att kunna hantera glasyrer. När jag drejat småsaker har jag funderat ut hur jag skall gå till väga med de större sakerna.

Större utsmyckningar

Det hon är mest nöjd med är uppdragen för en skola i Helsingborg, ett köpcentrum i Tranås och Lundbergskvarteren i Norrtull i Norrköping. Allt har inte handlat om lera. Ända sedan hon var barn har hon samlat på sig tyger för att sy kläder, men hon har också använt textilier till konstverk, som i "Dimman lättar" på Norrköpings flygplats.

Tillsammans med kollegan Lasse Frisk i Ödeshög formger hon Hagdahlsservisen, som hittills tillverkats av Rörstrand i Lidköping. Det fortsätter hon med.

- Men nu kommer den att göras i södra Ungern. Det är tragiskt att det inte ska gå att tillverka en sådan porslinsservis i Sverige längre.

Satsa på det unika

Gamla Linköping står inför en del förändringar och visst har Amie Stålkrantz synpunkter på områdets framtid.

- Min önskan är att det ska gå att få hit bra hantverkare av god klass som har något personligt och unikt att erbjuda som görs här och inte går att hitta någon annanstans. Då kommer också publiken. Kan man köpa det som finns här på andra håll i stan har folk ingen anledning att ta sig hit.

Hon menade allvar

- Och museerna borde vara mer öppna, nu är det främst hantverkarna som håller området levande. När det händer saker i Gamla Linköping är det liv och rörelse. Däremellan är det dött - men det går att utveckla så att det här inte bara blir ett sommarområde.

Att Amie Stålkrantz slutar betyder inte att Gamla Linköping blir utan en keramiker. För ett år sedan sökte Anders Wång från Ulrika upp henne för att höra om han fick jobba i hennes verkstad.

- Nej, men du kan få ta över verksamheten, blev hennes svar.

Efter två veckor kom han tillbaka och frågade om hon menade allvar. Och på den vägen är det.

Själv tycker jag att mina tjockänglar är finare än de här vita.
 
Ha en underbar dag!
Kram från ett snöigt Robertsfors

Kommentarer

Postat av: Maya

Publicerad 2012-11-27 21:47:21

Vad härligt, "änglarna kom flygandes" ;) Fint skrivet. Hur många änglar har Du i Din samling? :)

Kram!

Svar: Hej Maya!Jaa du, hur många har jag? Här hemma har jag 29 st. Jag vet inte riktigt hur många jag har nere på Mon. 10 kanske. Det är ju inte många. Men jag kallar det inte "min samling" för jag har inte själv köpt en endaste en. :) De kommer bara flygandes till mig. Jag får dem av vänner. Kram till dig
Stintan

Postat av: Skrivmoster

Publicerad 2012-11-29 09:37:33

Ja det var verkligen lite ovanliga änglar dessa tjockänglar. Jag har en sån - tjock alltså som är glaserad i vit klänning bl.a. Men dessa har jag aldrig sett förr.

Det finns många varianter och jag gillar dem alla. Du har sett några av dom hos mig. En del är framme jämt medan andra får komma fram till advent.

Ha en härlig adventshelg!
Kram från mig i norr

Svar: Ja, har man inte varit i Gamla Linköping så tror jag inte att man har någon hemma. Det ska vara att man har fått dem i gåva då. Jag har varit där på den tiden hon var verksam där och jag tycker att de var underbart härliga :) Men jag köpte ingen. Den stora som sitter på a en skön advent! kram
Stintan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela