la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Räkfrossa

Publicerad 2012-11-10 15:42:00 i

 
 
I fjol så sa några grannar till oss att vi skulle träffas för en riktig "räkfrossa". Tiden gick och vi såg inte till några räkor. Och man vill ju inte precis påminna. Vi åt annat tillsammans, men inte räkor.
 
För ett tag sedan kom grannfrun in och frågade om vi skulle vara hemma under helgen. Tyvärr skulle vi inte det för vi skulle fara ner till Mon. Helgen därpå skulle hennes man jaga älg så då passade det inte heller. Men vi enades om att vi skulle komma dit helgen efter jakten. Jag erbjöd mig att vi skulle ta med oss vin till skaldjuren för det skulle inte bara bli räkor fick jag veta. Och inte fick jag ta med mig något. Men vin gick bra.
 
 
Så tog vi då vår Elvis och tågade iväg tvärs over gatan. De har en dvärgschnautzer som heter Gorm. Han kan vara rätt jobbig för han hoppar när man kommer. Men en annan har ju sett mycket på Ceasar Milan så han har äntligen fått respekt för mig så han vågar inte hoppa på oss. Elvis har också satt honom på plats. Elvis är 4½ år och Gorm bara 2½ år så där råder rangordningen. Det är fantastiskt vad djur vet intuitivt. Det är så klart nedärvt.
 
Åh, vilken trevlig överraskning det var att komma dit! Bordet var dukat med allehanda gott. Först så fick vi musslor kokade i vitt vin och grädde. Jättegott! Maken hade aldrig ätit musslor förut och han hade inte föreställt sig att det skulle vara så gott.
 
 
Vid varje tallrik fanns också nybakat bröd och en halv krabba.
 
 
Åh, smasken!
 
Sedan kom kräftorna fram. Fantastiskt!
 
 
Tror du att vi var särskilt hungriga när räkorna skulle sättas fram? Nej, det var vi inte.
Men när vi hade suttit och pratat länge och väl så kom i alla fall räkorna på bordet.
 
 
Och hur konstigt det än låter så slank de också ner. När vi tittade på klockan så hade vi suttit och ätit i fyra timmar. Otroligt! Trevligt hade vi också. Vi gick hem halv ett på natten och vi var glada att vi hade nära hem. Men av räkfrossan blev det istället skaldjursfrossa.
 
Tack, kära grannar för en underbar kväll i goda vänners lag!
 
Sköt om dig i vintermörkret!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: skrivmoster

Publicerad 2012-11-12 12:34:12

Hej! Nu har jag hittat hit också!!

Vilken skaldjursfrossa!! Milda makter! Förstår att ni åt i fyra timmar!!
Det är trevligt med grannar som man kan umgås med på ett härligt sätt.

Fina bilder!
Kram

Svar: Ja, det är ju trevligt med grannar som man kan sympatisera med. Fast jag tror faktiskt att det bara är vi två som umgås så vi äter middag tillsammans på den här gatsnutten.
Man var inte precis hungrig dagen efter. :)

Kram till dig
Stintan

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-02-21 18:50:25

Nu har jag tittat runt på myshemmet och lite till.Jag har ingen blogg eller liknande,inget att visa mao..
Åter ett stort tack och en varm kram. <3 <3 EG Silfver!

Svar: Kul att du kom! Tack för det! Kram
Stintan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela