la dolce vita

Skriv i ditt hjärta att varje dag är årets bästa dag.

Styrka

Publicerad 2012-11-16 13:52:00 i

 
 
Ibland blir man verkligen förvånad.
Häromkvällen så satt min man och jag och pratade vid köksbordet efter middagen. Hos oss har vi en öppen planlösning så köket går ihop med vardagsrummet. Och vad får jag se? Jo, lilla Elvis har varit till vedkorgen och hämtat ett stort, tungt vedträ och släpat det till mattan vid soffan. Hur klarade han det? Han måste vara starkare än jag trott.
 Han har andra styrkor också som inte hör ihop med detta. Han är lugn, lydig och väldigt trevlig. Han skäller inte när det kommer någon till ytterdörren och han hoppar aldrig på någon. Han kommer bra överens med våra fyra birmakatter. Han är lättlärd, kan gå fot utan koppel och kommer direkt på inkallning. Han är en lycklig hund och vi är lyckliga som har honom.
 Jag är inte stark i kroppen som Pippi och han Adolf.
Men jag har en inre styrka som hjälper mig i det dagliga livet. Det sägs att jag är bra på att lyssna och det är också en styrka.
 Jag har lättare att se styrkorna hos andra. Min man har många styrkor. Han är inte världens starkaste men han är finurlig och löser saker när man egentligen behöver råstyrka. Om han ska flytta något tungt så kanske han använder en pirra. Han är smart och fixar saker här hemma och på Mon som t.ex. att bygga och installera invecklade larmsystem. Han är duktig med sina händer.  Han bjuder på sig själv i alla lägen och han är en bra make på alla sätt och vis. Han har fler styrkor också men jag nöjer mig med detta.
 Om man ser sig omkring och tittar mer ingående på sina vänner och bekanta så har alla mer än en styrka som jag tycker att man ska uppmärksamma genom att tala om det för dem. Då växer de och känner sig väl till mods.  Man ska inte vara rädd för att berömma.
Något att fundera på: Vilka är dina styrkor?
 Ha en riktigt trevlig helg! Själva är vi bjudna på middag ikväll hos goda vänner.
"I ett soligt sinne är det alltid sommar."
© Lillemor
 

Kommentarer

Postat av: wiper

Publicerad 2012-11-16 16:39:53

Så rörande läsning ang din hund ;) Det måste ha sett kul ut när han släpat ut vedträdet ;) Han är så jättefin också. Förstår att ni är förtjusta i hunden. Det är inte för intet dom är människans bästa vän.

Det är verkligen en bra styrka att kunna lyssna. Jag tycker du verkar vara en jättefin person för det kan man läsa mellan raderna. Det är härligt när man träffat en bra man som kan lösa saker och att man trivs tillsammans. Jag träffade min nuvarande för 22 år sedan och vi trivs så bra ihop och har kul. Jag har varit gift förut och det är han jag har min son med. Han dog tyvärr i början på detta år.

Jättefint skrivet inlägg. Jag är själv bra på att berömma och tycker det är viktigt. Ha det kul hos goda vännerna i kväll
kram

Svar: Vad roligt att du tycker att han är fin! :) Han är ju inte bara söt att se på han är ju så fin i sinnet också.
Tack för de fina raderna om mig. Jag tycker detsamma om dig M :) .
Ja, det är helt underbart när man hittar rätt till slut. Vi har bara känt varandra i 10½ år och varit gifta i 10 men det känns som om vi alltid varit tillsammans.

Tack, jag vet att det blir jättetrevligt :) Vi har alltid roligt tillsammans. Ska börja göra mig iordning nu för jag ska hämta maken vid bussen och den kommer in om ca 30 min. Vi far direkt till våra vänner. De bor en bra bit från oss.

kramar
Stintan

Postat av: Skrivmoster

Publicerad 2012-11-17 09:14:06

Det är viktigt att man uppmuntrar och berömmer varandra. Alla har vi olika egenskaper och på något vis så kompletterar man oftast varann. Jag tycker om att ge andra credit för det som de gjort. Varför är det svårare att ta emot? Med tiden har jag lärt mig ... men jag blir ofta generad. Man är ju uppfostrad att inte tro att man är nåt särskilt. Men det är vi ju! Alla är viktiga, unika och värdefulla!

Jag värdesätter vår kontakt, att vi får "prata" med varandra via nätet och ha de åren vi bodde nära varandra, som en plattform. Det finns mycket i livet som gör oss ödmjuka och får oss att se på mycket med andra ögon. Livet är en skola ... man kommer väl med tiden fram till slutexamen!!

Ha det så gott! Kramar!

Svar: Ja, det är verkligen viktigt! Tänk bara vad glada vi själva blir!

Att ta emot och ta till sig komplimanger eller credit för det man gjort eller för den man är har även för mig blivit lättare med åren. Under tiden jag var lärare och skolledare så lärde jag mig att ge mycket beröm. Men under skolledartiden så fick jag ju också ge klander men var väldigt noga med att ge det på ett positivt sätt så jag inte tryckte ner personen ifråga. Men visst tvivlade jag ibland på om jag var omtyckt för det hände ju nu och då som jag fick ta obekväma (för vissa) beslut. Fär mig var ledstjärnan:"Alltid eleven i centrum." Så inte var man alltid populär hos alla. Men det får man ju ta när man är chef.


Jag kände aldrig av under min uppväxtid att det var någon som stoppade mig i min utveckling och sa att jag skulle dämpa mig. Men du vet ju hur jag var. *skrattar*** En sann vädur som gick sina egna vägar.


Jag är också glad över att vi fått kontakt igen på äldre dar. Kontakten med din syster har ju alltid funnits om än sporadisk. Livet skola tar aldrig slut :) ..slutexamen blir när det är över. Men vi blir alla upptagna till Guds härlighet, även de som gjort illa. Jag tror på Gud men inte på Satan. I morgon ska jag förresten tjänstgöra i kyrkan igen. Jag har fått en hel del sysslor av min prälle som egentligen inte tillhör en kyrkvärds åtaganden. Vi brukar dela på predikan. Roligt, tycker jag, för jag hade tankar om att bli präst under min ungdoms dagar. Det trodde du inte, va?


På eftermiddagen i morgon kommer mina bonusbarnbarn hit och det ska bli trevligt att träffa dem igen och deras föräldrar. Vi ska fara och handla nu så vi kan bjuda dem på nåot riktigt gott till middag. :)


Ha en fin helg! Kram // Lillan


Stintan

Postat av: skrivmoster

Publicerad 2012-11-18 13:41:31

Idag söndag är det GRATTIS på din namnsdag!

Varm kram till dig! Jag firar dig på min blogg också!!

Svar: Tack, kära du! Måndag idag för jag hade så mycket igår: Först kyrkan och sedan middagsgäster. Här skiner solen och jag ska vara barnvakt idag till mina bonusbarnbarn. :) Kram
Stintan

Postat av: wiper

Publicerad 2012-11-19 11:07:14

Svar: Vår hyresvärd står för all färg och allt annat. Om dom skall göra detta så kommer vi att få vänta för dom reparerar inte så ofta numera som förr. Vi har redan tapetserat både datarum och sovrum för det var inte fräscht och luktade osunt.


Tack för din kommentar. Hoppas helgen varit bra och att du får en fin vecka
kram

Svar: Tack för kommentaren! Ja, det är guld värt! Förstår att ni vill ha det gjort så snabbt som möjligt. Man vill ju att det ska lukta gott hemma. Helgen har varit toppen och snart ska jag iväg och träffa mina bonusbarnbarn. Tänkte vi skulle spela litet teater idag. :) Önskar dig också en fortsatt fin vecka! kram
Stintan

Postat av: wiper

Publicerad 2012-11-24 13:16:06

Vill bara önska dig en skön helg och hoppas allt är väl.

Varm kram från oss i Småland

Svar: Tack, kära du! Såg det här först idag. Kram till er från ett snöklätt Robertsfors (det har nyss börjat).
Stintan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stintan

Jag tycker om att sticka, virka och sy. Det har jag gjort sedan barnsben. Jag har även broderat mycket förut. Jag har tre vuxna barn och två bonusbarn. Dessutom fyra barnbarn och två bonusbarnbarn. Jag känner mig rik. Sommaren 2010 köpte vi ett hus vid Ångermanälven, ca 3 km uppströms Sandslån, på andra sidan Kramfors-Sollefteå flygplats. Vi har börjat renovera där för vi har bestämt att vi ska flytta dit när maken går i pension. Det kan bli tidigare också. Huset ligger så vackert vid älven. Jag är kyrkvärd här i Robertsfors och jag sjunger i Åkullsjöns Gospelgrupp. Vi har fyra birmakatter: kattmamma och tre söner ur två olika kullar; Stintan, Clintan. Cody och Figge. Vi har också en hund, Elvis, som är en korsning mellan en Shih Tzu och en kinesisk nakenhund. Du kan se honom på första sidan här.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela